Izomgyengeség, érzészavar? COVID-19 utáni tünet is lehet

Dr. Mező Anita Létrehozva: 2021.04.12 Módosítva: 2021.04.12

Az már egyre inkább közismert, hogy a koronavírus fertőzés a központi és a perifériás (környéki) idegrendszerre is hatással van. Utóbbi jellegzetes tünete az íz- és szaglásvesztés, azonban egyre többen tapasztalják az érző- és mozgató idegeket érintő panaszokat is. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa a COVID-hoz köthető neuropátia furcsa, nehezen azonosítható tüneteire hívta fel a figyelmet.

Perifériás neuropátia is lehet COVID-19 utáni tünet

A COVID-19 utáni neurológiai tünetek közé nem csak a memóriazavar, szaglásvesztés tartozik. A koronavírussal foglalkozó egyes tanulmányok már eddig is beszámoltak arról, hogy az esetek 36,4 %-ában idegrendszeri tünetek is társulnak a már ismert panaszok mellé. Ezek közül a fejfájás, szédülés, megváltozott tudat, szaglás- és ízérzés zavar voltak a leggyakrabban észlelt tünetek. Azonban eddig már néhány olyan esetről is tudunk, mikor poszt-vírusos gyulladásos szindróma megnyilvánulásaként szubakut perifériás neuropátia jelentkezett a fertőzötteknél. Egy negyven éves, amerikai nő például köhögést, torokfájást, fáradtságot, lázat tapasztalt, majd COVID tesztje pozitív lett. Két héttel később hirtelen lábfájdalmat, érzéskiesést, alsó végtagi gyengeséget észlelt, amit „fájdalom krízisként” írt le. Az elvégzett vizsgálatok alapján szubakut perifériás neuropátiát diagnosztizáltak nála. Differenciáldiagnózisként akut gyulladásos demyelinizáló polyneuropathia (azaz AIDP vagy Guillain-Barré szindróma) merült fel, de a jellegzetes diagnosztikai kritériumok hiányában és a kórlefolyásban látott eltérés (a kezdetekkor látott legsúlyosabb, majd enyhülő tünetek) miatt ezt elvetették. Immunmoduláló és tüneti kezelés mellett állapota hetekkel később rendeződött. Orvosai tüneteit a COVID-19 utáni neurológiai következménynek véleményezték.
Egy másik esetben egy súlyos COVID tünetekkel kórházban ápolt, korábban egészséges férfinél izomfájdalom, és fokozódó kétoldali alsó végtagi gyengeség jelentkezett. A kezdeti vizsgálatok felvetették Guillain-Barré szindróma lehetőségét, de a liquor vizsgálatban és az ENG során nem találták a jellegzetes eltéréseket. COVID terápiát folytatták, de neurológiai állapota romlott, így 3 alkalommal plazmaferezis (vérplazma-tisztítás) kezelést alkalmaztak. Állapota fokozatosan javult.

Ilyen tünetei lehetnek a perifériás neuropátiának

A perifériás neuropátia nem mindig könnyen diagnosztizálható, tünetei több más betegségre is utalhatnak. A tünetek lehetnek:

• erős fájdalom a végtagokban,
  • zsibbadás, érzéskiesés,
  • izomgyengeség, részleges bénulás,
  • járás- és egyensúlyproblémák,
  • egyik, vagy akár mindkét karon/lábon, hirtelen jelentkező panaszok, amelyek a hát alsó részére is kiterjedhetnek.

COVID-19 után érzéskiesés, izomgyengeség is jelentkezhet.Mező doktornőtől tudható, hogy a COVID-dal is kapcsolatba hozható perifériás neuropátiák vizsgálatánál, a differenciáldiagnózis felállításakor nem zárhatjuk ki a Guillain-Barré szindrómát (GBS). Ezt a betegséget különféle fertőzések válthatják ki, így feltételezhető, hogy kialakulásában a koronavírus is hajlamosító tényezőként játszhat szerepet. A Guillain-Barré szindróma esetén a szervezet saját immunrendszere megtámadja az egészséges perifériás idegsejteket. Ennek következtében számos perifériás ideg egyidejű, gyorsan kifejlődő működési zavara (polineuropátia) lép fel, típusosan az alsó végtagokban kezdődő, felszálló jellegű, szimmetrikus végtaggyengeséggel és zsibbadással. A lábizmok gyengeségét gyorsan követi a kezeké. A szindróma károsítja a perifériás idegeket körülvevő mielin hüvelyt, aminek eredményeképp az idegi impulzusok átvitele károsodik.
- Az akut fázisban a betegség életveszélyessé válhat; szívritmuszavar, a légzőizmok érintettsége miatt légzési elégtelenség is felléphet, ami miatt a beteg átmenetileg gépi lélegeztetésre is szorulhat – hangsúlyozza dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa. - Mivel a tünetek COVID-19 fertőzésben igen szerteágazóak lehetnek, a neurológiai tünetek azonosítása is sokszor igen összetett feladat. Alapvetőnek kell tekinteni neuropátia gyanúja esetén a neurológiai és az ENG vizsgálatot. Emellett egyes esetekben szükség lehet további képalkotó eljárásokra, labor- és ultrahang vizsgálatokra. Perifériás neuropátia diagnózisa esetén elhúzódó felépülésre kell számítani. Súlyos állapotban plazmaferezis, IVIG (intravénás immunglobulin) és a szteroid kezelés segíthet, később fizioterápia, és gyógyszeres kezelés alkalmazható.

Forrás: Neurológiai Központ (www.neurologiaikozpont.hu)

• Dr. Mező Anita

• neurológus
    • szédülés