Sclerosis Multiplex

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.21 09:41 | Módosítva: 2019.10.07 15:08

A sclerosis multiplex (röviden: SM), vagy encephalomyelitis disseminata chronica, a központi idegrendszert érintő gyulladásos autoimmun betegség, amelynek során az agy és a gerincvelő idegrostjainak védőburka - az úgynevezett velős hüvely (mielinhüvely) károsodik. A mielinhüvelynek jelentős szerepe van az ingerületvezetésben, sérülés következtében az idegrost rosszul működik - lassabban vezeti és/vagy blokkolja az ingerületet.

Az SM többféle formában is megmutatkozhat: az új tünetek folyamatosan fejlődnek ki az idő múlásával (progresszív típus), vagy hullámzó lefolyás formájában (rosszabbodó-javuló típus) jelentkeznek.

A SM kialakulásának okai

A SM kialakulásának kóroka nem teljesen egyértelmű. Autoimmun betegségnek tartják, melynek során  a szervezet immunrendszere a saját szöveteit támadja. SM esetében az agy és a gerincvelő idegrostjait beborító és védő myelint teszi tönkre. A mielinhüvelyt az elektromos vezetékek szigetelőburkolatához lehet hasonlítani, sérülése esetén a benne futó elektromos ingerületek lassulhatnak, vagy nem is továbbítódnak, sőt maga az idegpálya is sérülhet.

A sclerosis multiplexben, a többi autoimmun betegséghez hasonlóan, fontos szerepet játszik a genetikai háttér, és a környezeti faktoroknak is szerepet tulajdonítanak. A kórfolyamatban az immunsejtek központi szerepe bizonyított: megtámadják az idegek myelin bevonatát alkotó sejteket és elpusztítják azokat, ezáltal kommunikációs zavar lép fel az agy és test többi része között, az idegek akár véglegesen károsodhatnak, sérülhetnek.

A végtagok zsibbadása is lehet a Sclerosis Multiplex tünete

A SM tünetei

Az SM tünetei igen változatosak lehetnek az érintett terület, az idegrostok mennyiségének és a roncsolódás mértékének függvényében.  Minél több helyen jelentkezik, a tünetek annál változatosabbak, szerteágazóbbak. Vannak, akik a betegség következtében akár járni is képtelenek, míg másoknál „stagnál” a betegség, és hosszabb ideig nem jelentkeznek új tünetek, nem progrediál a folyamat.

A tünetek gyakran a mozgással kapcsolatosan jelentkeznek:

• egy, vagy akár több végtagban zsibbadás, ami egyszerre általában a törzs egyik oldalát, vagy a lábakat és a törzset érinti
  • elektromos ütés érzése, mely gyakran a nyak mozgatása után következik be
  • remegés, koordináció hiánya, bizonytalan járás

Látászavarok is elég gyakran jelentkeznek:

• részleges, vagy teljes látáskiesés; általában egyik szemen, gyakran fájdalom szemmozgáskor
  • hosszabb ideig tartó kettős látás
  • homályos látás

Egyéb tünetek lehetnek még:

• elkent, homályos beszéd
  • fáradtság
  • szédülés
  • bizsergés vagy fájdalom a test különböző részein
  • gondok a bél-, hólyagműködéssel, valamint a szexuális funkcióval

Az SM diagnózisa rendszerint a meglévő panaszok és tünetek, valamint az azokat alátámasztó orvosi vizsgálatok alapján történik.

A Sclerosis Multiplex kivizsgálásában fontos szerepet játszik az MR vizsgálat

SM kimutatása

• Gerinc-csapolás (lumbál punkció), amikor is kevés mintát vesznek a gerinc-folyadékból laborvizsgálati célból, a termelődött antitestek kimutatására. A lumbál punkcióból nyert minta segíthet a fertőzésektől, vagy egyéb, az SM-re emlékeztető egyéb kórképektől való elkülönítésben.
  • MRI - képalkotó módszer,megmutatja a sérülések pontos helyét az agyban és a gerincvelőben.
  • Kiváltott potenciál teszt: az idegrendszer által speciális  ingerekre adott elektromos válaszokat, az ingervezetés esetleges lassulását rögzíti. A legtöbb esetben a javuló-rosszabbodó klinikai tüneteket produkáló SM diagnózisa viszonylag egyértelmű, amelyet aképalkotó diagnosztika (MRI) is meg tud erősíteni.

A sclerosis multiplex ma még gyógyíthatalan betegség. A kezelés az újabb rosszabbodások megelőzésére, és a tünetek enyhítésére irányul.

A SM kezelése

A sclerosis multiplex kezelésének legfontosabb eleme a speciális SM centrumokban alkalmazott - úgynevezegtt immunmoduláns kezelés. Az akut rosszabbodások idején kortikoszteroid-tartalmú infúziókat kap a beteg.  A vérplazma-csere (plazmaferezis) a szteroid kezelésre nem reagáló rosszabbodásokban alkalmazható.

A mintegy 8000 magyarországi SM beteget 32 SM centrum szakemberei (orvosok, SM nővérek, gyógytornászok, pszichológusok, stb.) gondozzák évtizedeken át.

Dr. Jakab Gábor PhD Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Jakab Gábor PhD

„AZ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSÉNEK SZÁMOS FORMÁJA LÉTEZIK”

A Neurológiai Központ a Prima Medica Egészség Csoport tagjaként a napokban adta át a "Brown Friday" programban összegyűlt összeget. A Ferences Rendtartomány központi alapítványa Karácsony előtt ismét meghirdette a "Brown Friday" programot és adománygyűjtést.  A „brown” szó, vagyis a „barna” a ferencesek habitusára és csuhájuk a színére utal, ez által pedig a rend által képviselt értékekre: az alázatra, az egyszerűségre és a szegénységre.

Koronavírus tájékoztatás

A Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott betegtájékoztatás hasznos információkkal szolgál a Korona vírus elterjedéséről és megelőzéséről.

Prima Medica Egészségcsoport