Fizikoterápia

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.21 13:19 | Módosítva: 2019.09.02 12:36

Természetes fájdalomcsillapítás körébe számtalan módszert lehet sorolni, és számuk az eszközök, technikák fejlődésével évről-évre növekszik. Ide sorolhatóak a különféle fizioterápiás eljárások, amik a természetben előforduló energiák (mint például hő, mechanikai, elektromos) és a kémiai hatások hatékony, koncentrált felhasználásán alapulnak. Gyógytornával és a szükséges gyógyszeres kezeléssel kombinálva a különféle fizikoterápiás kezelések jelentősen gyorsítják a neurológiai betegségek gyógyulását.

Leggyakoribb akut, vagy krónikus fájdalommal járó neurológiai kórképek jól gyógyíthatóak gyógytornával és fizkoterápiás kezelésekkel:

• nyaki-, és deréktáji fájdalmak
  • polyneuropathiák, mononeuropathiák
  • kompressziós:carpalis alagút szindróma
  • Parkinson-kór
  • Sclerosis multiplex
  • post-stroke állapotok
  • szomatizációs zavarok
  • neuralgiák
  • ideggyulladások
  • fejfájások

A megfelelő fizikoterápiás kezelés megválasztásánál figyelembe kell venni: a fájdalom minőségét kiváltó okot más meglévő betegségeket.

A leggyakoribb fizikoterápiás kezelések neurológiai betegségek esetén

Szelektív ingeráram kezelés

Ha az izomhoz futó ideg megsérül a periférián (akár trauma, akár betegség miatt), a beteg nem képes az izmot megfeszíteni, vagy csak nagyon gyengén. A szelektív ingeráram kezelés ezt az idegsérülés miatt meggyengült izmot illetve izomcsoportot erősíti, illetve fokozza az izomtónusát.

A szelektív ingeráram kezelés során a gyengült, bénult izmokat impulzus árammal ingerlik, ami így az összehúzódások révén izommunkát vált ki. Ez nem fájdalmas eljárás, a beteg csak enyhe bizsergést érez a feltett elektródák között.  A kezelés fájdalomcsillapító hatású is.

A fizikóterápia nagyban hozzájárulhat a neurológiai betegségek sikeres kezeléséhez.

Lágylézer kezelés

A lézerfény az utóbbi évtizedekben vált méltán elismert részévé a fizioterápiás kezeléseknek. Ez a fájdalommentes kezelés sejtszinten javítja a sérült szövetek keringését, így azok gyorsabban javulnak. Nagy előnye továbbá, hogy jól kombinálható már, fizioterápiás kezelésekkel is, mint a lökéshullám-terápia, masszázs, akupunktúra, gyógytorna.

Neurológiai betegségek, fájdalmak esetén jól alkalmazható, az egyik leggyakrabban használt fizioterápiás kezelés. Jól alkalmazható az ideggyógyászatban a legtöbb betegség esetén:

• trigeminusz neuralgia
  • carpalis alagút szindróma
  • fejfájás, migrén
  • arcidegbénulás
  • derék- és hátfájdalom
  • porckorongsérv
  • ízületi fájdalmak
  • reumatoid artritisz
  • neuralgia
  • ideggyulladások
  • perifériás bénulások
  • spazmusok, kontraktúrák

A lágylézer terápia a gyógytornával, gyógyszerekkel és más fizikoterápiás kezelésekkel jól kombinálható. Hatására a krónikusan szedett gyógyszerek mennyisége csökkenthető, vagy el is hagyhatók. A kezelés fájdalommentes, többször ismételhető - hatékonyságán 15-20 percig tartó lágylézer kezelés növeléséhez rendszeres kezelés ajánlott.

Manuálterápia

A manuálterápia egy speciális, diagnosztikai és terápiás eljárás egyaránt, ami a mozgásszervi fájdalmak, az akut és krónikus elváltozások és azok következményeinek természetes úton való kezelésével foglalkozik. A manuálterápiás kezelés során  a gyógytornász egyedi, mobilizáló fogásokkal feloldja a merev, mozgásában beszűkült izmokat, ezáltal javítja a funkciót és csökkenti a fájdalmat.

A manuálterápiás kezelés a fájdalom okát kiváltó, mozgásszervi elváltozást kezeli. Gyakran használják a gerincgyógyászatban, például az idegbecsípődés, porckorongsérv és derékfájdalom kezelésére is.

További fizikoterápiás eljárások

A fájdalom és a neurológiai betegségek fajtájától, intenzitásától függően egyéb, kiegészítő fizikoterápiás kezeléseket is lehet alkalmazni:

• ultrahang kezelés
  • iontoforézis
  • balneoterápia
  • TENS
  • masszázs
  • fasciatechnikák
  • galván kezelések

Dr. Jakab Gábor PhD Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Jakab Gábor PhD

EEG vizsgálat

Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus

„AZ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSÉNEK SZÁMOS FORMÁJA LÉTEZIK”

A Neurológiai Központ a Prima Medica Egészség Csoport tagjaként a napokban adta át a "Brown Friday" programban összegyűlt összeget. A Ferences Rendtartomány központi alapítványa Karácsony előtt ismét meghirdette a "Brown Friday" programot és adománygyűjtést.  A „brown” szó, vagyis a „barna” a ferencesek habitusára és csuhájuk a színére utal, ez által pedig a rend által képviselt értékekre: az alázatra, az egyszerűségre és a szegénységre.

Koronavírus tájékoztatás

A Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott betegtájékoztatás hasznos információkkal szolgál a Korona vírus elterjedéséről és megelőzéséről.

Prima Medica Egészségcsoport