Fejfájás? 5 ok, ami miatt orvoshoz kell fordulni

Dr. Prinz Géza Létrehozva: 2019.07.31 Módosítva: 2021.08.09

A fejfájás a leggyakoribb panasz, ami miatt ideggyógyászhoz fordulnak az emberek. Dr. Prinz Géza, a FájdalomKözpont neurológusa, infektológus, pszichiáter azokat a jeleket vette számba, amelyek esetén nem szabad csupán a fájdalomcsillapítókra hagyatkozni.

5 olyan ok, ami a fejfájás kivizsgálását igényli

Sokan tartanak tőle, hogy fejfájásukkal orvoshoz forduljanak, mondván, szinte mindenkinek fáj néha a feje. Dr. Prinz Géza, a FájdalomKözpont neurológusa, infektológus, pszichiáter azonban arra figyelmeztet, hogy vannak esetek, amikor mindenképpen ajánlott felkeresni az orvost.

Ezek a következők: A fejfájást gyógyszeresen és alternatív módokon is lehet csillapítani.

1. Ha naponta több fájdalomcsillapító bevételére szorulunk.
  2. Ha a rendszeres fejfájás jellege, intenzitása megváltozott.
  3. Ha a fejfájás folyamatossá válik.
  4. Ha a paracetamol, ibuprophen, szalicilát készítmények hatástalanná váltak.
  5. Ha aluszékonyság, nyakmerevség is társul a fájdalomhoz.

Ha neurológiai vizsgálatra érkezünk, ezekre a kérdésekre számíthatunk:

• A fej mely részén érzi a fájdalmat?
  • Volt-e máskor is hasonló fejfájása?
  • Köthető-e konkrét időponthoz, tevékenységhez a fejfájás kezdete?
  • Feje fájdalmán túl van-e más panasza?
  • Van-e rendszeres gyógyszerszedést igénylő betegsége?
  • Volt-e az elmúlt 1 hónapban lázas betegsége?
  • Volt-e „megfázva”, köhög-e?
  • Láztalanul is fáj-e a feje?
  • Testhelyzet, mozgás, befolyásolja-e fájdalmát?
  • Napszak szerint különbözik-e intenzitása?
  • Gyógyszerek, fájdalomcsillapítók közül volt-e hatékony?

- Mindezek a kérdések azt a célt szolgálják, hogy a vizsgáló minél nagyobb biztonsággal el tudja különíteni, hogy valamilyen más betegséghez csatlakozó ún. másodlagos, avagy primer fejfájás tünetegyüttes valamelyikével jelentkezett-e a beteg. Az elsődleges fejfájás szindrómák is lehetnek igen kínzóak, de az érintettet „csak” meggyötrik – nem veszélyeztetik. A másodlagos fejfájások sokszor olyan alapbetegséghez társulnak, melyet nehéz felismerni – ugyanakkor csak az alapfolyamat meggyógyításával van esélyünk a fejfájás tartós megszüntetésére – hangsúlyozza dr. Prinz Géza, a FájdalomKözpont neurológusa, infektológus, pszichiáter.

Mi fáj a fejünkben?

Leggyakrabban az erek falában keletkezik a fájdalom. Mint a testben mindenütt, a fejben is az erek tágasságát a szimpatikus és paraszimpatikus idegek szabályozzák egyéb tényezők mellett. Az autonóm idegrendszer harmonikus működése megfelelő ér tágasságot biztosít az agyi erekben is. Stresszes életet élőknél többnyire folyamatos a szimpatikus idegrendszer túlműködése, amely a kis artériák tartós görcsös állapotához vezet. Az önálló fejfájás betegségek közül a leggyakoribb ún. tenziós fejfájás hátterében is a lelki feszültségek kiváltotta vegetatív idegrendszeri egyensúlytalanság áll. Amennyiben tehát megtörtént a fizikális vizsgálat, beleértve a körültekintő neurológiai vizsgálatot, szükség esetén műszeres eszköztár segítségével, vagyis lezajlik a körültekintő diagnosztika – ezek után Prinz doktor szerint többnyire már egyszerű a terápia és meg lehet szabadulni a kínzó fejfájástól.

Forrás: FájdalomKözpont (www.fajdalomkozpont.hu)

• Dr. Prinz Géza

• neurológus, pszichiáter, infektológus
    • COVID neurológiai szövődményei
    • epilepszia
    • demencia, Alzheimer kór
    • idegzsába (neuralgia)
    • gerincből kiinduló fájdalmak
    • agyhártyagyulladás, agyvelőgyulladás

*A Neurológiai Központban Dr. Prinz Géza kizárólag neurológiai ellátást végez!

• Személyes, rendelői vizit

Tisztelt Doktornő/Úr!
Feleségemnek pár hónapja igen súlyos tünetei vannak. Álmatlansággal kezdődött. Hétről hétre egyre rosszabbul van. Egész testében remeg(belülről), testszerte izomrángás, tűszúrás -szerű érzés, hirtelen vagy hangos zajra pánik, úgy érzi satuba van fogva az agya és lángol. Lefogyott nagyon és egyre kevésbé önmaga. Memóriazavar is fennáll. Megőrjíti az állandó lüktetés és remegés az agyában. Nem tudom milyen irányba induljunk el. Lehet neurológiai oka? Válaszát előre is köszönöm Üdvözlettel Palczer Viktor

Dr. Prinz Géza
Dr. Prinz Géza neurológus
Tisztelt Palczer Viktor!
Felesége panaszai, tünetei hátterében a központi idegrendszer szervi betegsége is állhat, így neurológiai vizsgálata indokolt.

Üdv: dr. Prinz Géza