Szédülés

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.16 11:39 | Módosítva: 2020.10.20 10:20

A szédülés többféle betegség kísérő tünete lehet. A szédülés a térérzékelés zavara – az egyensúlyzavar érzése, mely több szervrendszer működészavarának következtében jön létre. Egyensúlyszervünk kétoldali, bonyolult, idegi áttevődésekkel működő rendszer, bármely részén keletkezik zavar, az kihatással van az egész rendszerünk működésére.

Szédülésnek nevezünk mindenféle ájulás közeli állapotot, de az orvosi értelemben vett szédülés alatt a forgó jellegű, nagyon kellemetlen érzést, illetve az egyensúlyrendszerből eredő panaszt értjük. Különböző erősségű és típusú lehetSzédülés okai,szédülés típusai és kezelése

A szédülés lehetséges okai

Számos oka lehet a szédülésnek, azonban a legfontosabb azt kideríteni, hogy a panaszok hátterében milyen okok állnak. Nem könnyű, hiszen több szervrendszer sérülésére is visszavezethetőek, több szakterületet is érinthet.

• neurológiai
  • ortopédiai
  • kardiológiai
  • cukorbetegség
  • pszichés
  • fül-orr-gégészeti

A szédülés tünetei

• ájulásérzet
  • ingadozás
  • dőlés
  • forgás
  • lebegés

A szédülés típusai

Vertigo

A szédülés leggyakoribb formája, mikor úgy érezzük, hogy forog velünk az egész világ. A fej mozgatása, helyzetváltoztatása ronthatja a panaszokat, hányingert és hányást is okozhat.

Vesztibuláris neuritisz

Az egyensúlyszervet ellátó ideg gyulladása, néhány óra alatt kialakulhat, a tünetek általában 1 nap után mérséklődnek és 1 hét alatt megszűnnek.  Tünetei a hányás, szédülés, mely fokozódhatnak a fej mozgatásakor.Szédülés típusai és kezelése

Meniére betegség

Rohamokban jelentkező szédüléses tünetek és 2-3 órás időtartam jellemzik a betegséget. A kiváltó ok nem ismert, a rohamok spontán felléphetnek, hányinger, hányás kísérheti.

Jóindulatú helyzeti szédülés (BPPV)

A szédülést a fej-, vagy a testhelyzet-változtatása váltja ki, mint felülés, fordulás. Rövid ideig tartó, forgó szédüléses rohamokkal jár. Gyakori, mégis nehezen felismerhető kórkép.

Fontos szempontok a kivizsgálás során

• milyen időtartamban lép fel?
  • mikor jellemző, mely időpontban?
  • egyéb panaszok társulnak-e mellé?
  • elmúlása után milyen érzet marad?

Neurológiai kórképek esetén változatos panaszok jelentkezhetnek, ugyanis idegrendszer károsodása egyéb betegségek szövődményeként is kialakulhat.

A neurológus a vizsgálat alapján előzetesen véleményt alkot arról, hogy az agy betegsége okozhatja-e a szédülést. Amennyiben ennek a gyanúja áll fenn, a lehetséges vizsgálatok a betegség kimutatására:

• koponya CT vagy MR
  • nyaki erek doppler vizsgálata
  • EEG
  • nyaki gerinc RTG és MR

Ritka esetben további neurológiai kivizsgálás indokolt.

A szédülés kezelése

A szédülés típusától függően lehet gyógyszeres kezelés, de mozgás vagy étrend meghatározása is megoldás lehet, bizonyos esetekben.

Dr. Mező Anita

Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus

Milyen esetekben segít a diagnosztizálásban az ENG és az EMG vizsgálat?

Az idegrendszer két részre osztható: a központi (agy és gerincvelő), valamint a környéki (perifériás) idegrendszerre. Az ENG/ EMG vizsgálat az utóbbi, tehát a perifériás idegrendszer vizsgálatára szolgál, a környéki idegek és izmok működéséről ad információkat. Dr. Prinz Géza, a Neurológiai Központ neurológusa, pszichiáter, infektológus azokról a betegségekről beszélt, amelyek diagnosztizálásában nagy szerepe van ezeknek a vizsgálatoknak.

Fejfájás a COVID-19 után? Így lehet kezelhető

A COVID-19 után jelentkező neurológiai tünetek közt sokaknál vezet a fejfájás. Van, akinél csak néhány hétig, van, akinél hónapokig szinte folyamatosan jelentkezik a kínzó fájdalom, ami ellen házi módszerekkel is lehet tenni, de dr. Vida Zsuzsanna, a Neurológiai Központ neurológus főorvosa, szomnológus arra figyelmeztet, hogy bizonyos esetekben ki kell vizsgálni a hátteret.

Prima Medica Egészséghálózat