Cluster fejfájás

Létrehozva: 2023.06.27 10:36 | Módosítva: 2023.12.07 13:44

Az úgynevezett cluster fejfájás egy mondhatni ritka fejfájás típus, ami a migrénnél ritkább, ugyanakkor fájdalmasabbnak tekinthető állapot. Jellemzően a férfiakat érinti inkább, a kezelése pedig tüneti.

Tartalom

A fejfájás

A fejfájás formái

A fejfájás primer formái

Mi az a cluster fejfájás?

A cluster fejfájás okai

A cluster fejfájás tünetei

A cluster fejájás diagnózisa

A cluster fejfájás kivizsgálása

A cluster fejfájás kezelése

A cluster fejfájás megelőzése

Cluster fejfájással kapcsolatos szolgáltatások a Neurológiai Központban:

A fejfájás

Fejfájást mindenki tapasztalt már élete során, hol gyengébbet, hol erősebbet. Nem véletlen, hogy jellemzően ez a leggyakoribb panasz, amivel neurológus szakorvost keresnek fel az emberek. Több száz olyan betegséget ismer az orvostudomány, melynek egyik vezető tünete a fejfájás – ez azonban nem azt jelenti, hogy pusztán ennyiből diagnosztizálhatók lennének a betegségek. Ezért is szükséges egy alapos szakorvosi kivizsgáláson részt venni, hogy kiderüljön mi áll a rendszeres fejfájás hátterében; ki kell deríteni, hogy a fejfájás önálló kórképként van jelen, vagy valaminek a tünete. Fontos tisztázni, hogy fejfájás során – még ha úgy is érződik – nem az agy az, ami fáj, hiszen nem tud: az agyban nem találhatók a fájdalom közvetítéséért felelős receptorok. A fájdalom általában a környező szövetekből ered.

A fejfájás formái

A fejfájás formái szerint két nagyobb csoportot lehet megkülönböztetni. Az egyik a primer fejfájások csoportja, a másik pedig a szekunder fejfájások csoportja. Előbbibe tartozik a sokak által jól ismert migrén is, amire önálló kórképként lehet tekinteni. A szekunder, tehát a másodlagos fejfájások csoportja azokat a betegségeket foglalja magában, amiknek a fejfájás az egyik fő tünete, vagyis van mögötte valamilyen kiváltó ok. Ezek a kiváltó okok nem feltétlenül jelentik azt, hogy (súlyos) betegség áll a háttérben; ide tartozik például a másnaposság okozta fejfájás is, ami egy sajátos érzésű fejfájást okoz, azonban néhány óra vagy egy nap alatt el is múlik.

Cikkek melyeket mindenképpen olvasson el!

A fejfájás primer formái

A Nemzetközi Fejfájás Társaság a fejfájásos állapotok úgynevezett szakmai szervezete. A Társaság összesen 4 primer fejfájás formát különített el egymástól:

• migrén
  • cluster fejfájás
  • tenziós fejfájás
  • vegyes fejfájások (ide tartoznak a tüneteiben nem jól elkülöníthető fejfájások)

Ezek közül a leggyakoribb fejfájás forma egyértelműen a migrén, aminek több fajtáját is meg lehet különböztetni. A fejfájások – mint önálló kórképek – nagyjából 15%-át teszi ki a migrén, és főként a nőket érinti.

Mi az a cluster fejfájás?

A cluster fejfájás tünetei igen sajátosak: ebben az esetben a féloldali fejfájás jellemző, amely rendkívül erős, már-már az elviselhetetlenség határát is súrolhatja. A cluster fejfájás ciklikusan üti fel a fejét. Ez azt jelenti, epizódokban jelennek meg a rohamok: néhány napon keresztül van jelen a fájdalom – nem konstans -, majd hosszabb időre elmúlik, ezután újra jelentkezik, majd ismét hosszabb időre elmúlik. Jellemzője, hogy bizonyos időszakokban jobban lehet számítani rohamokra; hogy mikor, az egyénenként változó: vannak, akiknél inkább késő tavasszal, míg másoknál késő ősszel jelentkeznek sűrűbben cluster fejfájás okozta kínok. A cluster fejfájás pontos oka – akárcsak a migrénnek – sajnos ismeretlen és habár súlyos állapot, hiszen rendkívül erős fájdalomról van szó, szerencsére nem életveszélyes és a jelenlegi ismeretek szerint nincsenek szövődményei sem.

A cluster fejfájás okai

A cluster fejfájás oka – ahogyan a többi primer fejfájás formáé is – egyelőre sajnos ismeretlen. Nem lehet tudni, hogy mi okozza. Ami tudható, hogy főként fiatal férfiaknál fordul elő, és a tünetek akár már a 20-as éveikben jelentkezhetnek. Általánosságban családi halmozódás sem figyelhető meg, ám előfordulhat, hogy genetikai jellemzők állnak a cluster fejfájás hátterében. Ugyanakkor az megfigyelhető, hogy esetek nagy részében a betegek erős dohányosok – így lehet összefüggés a dohányzás és a fejfájás között, azonban ez még nem igazolt. A cluster fejfájás azonban gyakrabban jelentkezhet alkoholfogyasztás vagy stressz következtében.Cluster fejfájás

A cluster fejfájás tünetei

A cluster fejfájás elsődleges tünete a rendkívül erős fejfájás, amely jellemzően éjszaka jelentkezik és csak a fej egyik oldalán. Ez gyakran annyira intenzív, hogy az érintett, emiatt a fájdalom miatt ébred fel. Az érzés lehet lüktető, de rendkívül éles, hasító fájdalom is. Gyakran számolnak be arról, hogy olyan érzés, mintha a fájdalom központja a szem környékén lenne, illetve egyfajta nyomást is éreznek benne/körülötte.

A fekvés és a pihenés általában nem segít a panaszokon, sőt akár még úgy is érezheti a beteg, hogy erősödik a fájdalom. Jellemző tünet, hogy az éppen érintett oldalon orrdugulás vagy orrfolyás jelentkezik, továbbá szemtünetek is megjelenhetnek, mint például a pupilla szűkülete, a szem duzzanata és vörössége. Ez – különösen első tapasztalásra – ijesztő tünet lehet, hiszen a pupillák működése az agyi funkciókkal van kapcsolatban, így ha ez jelentkezik és nincs még cluster fejfájás diagnózis, mindenképpen neurológus szakorvoshoz kell fordulni!

Kiszámíthatatlan, hogy egy-egy cluster fejfájás ciklus hány napon keresztül tart, de ami biztos, hogy a fájdalom akár naponta többször is jelentkezhet, ami nagy mértékben befolyásolja a napi tevékenységeket az erős fájdalom miatt.

Összegezve tehát, a cluster fejfájás tünetei tehát az alábbiak:

A cluster fejfájás diagnózisa

A diagnózis felállításához elsődlegesen az anamnézis felvétele és a panaszok ismerete az irányadó. A pontosság érdekében célszerű lehet feljegyezni a tüneteket és gyakoriságukat, azok hosszát és intenzitását. Ez segíthet a neurológusnak a diganózis meghatározásában. A cluster fejfájás diagnózisához feltétel, hogy a páciensnek legalább 5 alkalommal voltak a fejfájásra jellemző tünetei, fájdalomcsillapítás nélkül nagyjából 15 és 180 perc közötti időtartamú a fájdalom, erős szemkörnyéki fájdalmat tapasztalt, illetve naponta maximum 8 alkalommal jelentkezett a fejfájás egy-egy ciklus alatt.

A cluster fejfájás kivizsgálása

A diagnózis felállításához a fentieken túl, feltétlenül szükséges egy alapos neurológiai kivizsgálás, hiszen fontos, hogy egyéb fejfájások vagy más fejfájást okozó betegségek kizárásra kerüljenek. Ennek érdekében a neurológus szakorvos a fizikális vizsgálatokon túl előírhat laborvizsgálatokat, fül-orr gégészeti vizsgálatot javasolhat, továbbá a nyak, illetve a gerinc állapotát is ellenőrizheti röntgen segítségével. Amennyiben minden egyéb kizárásra került és a tünetek alapján elkülöníthető más primer fejfájásoktól is, abban az esetben sor kerülhet a cluster fejfájás diagnózisának kiadására.

A cluster fejfájás kezelése

Mivel a kiváltó ok ismeretlen, a kezelés a cluster fejfájás esetében leginkább tüneti jellegű. A legfontosabb a fájdalom erősségének mérséklése, illetve a fájdalom hosszának lerövidítése. Erre lehetőség van oxigénnel és gyógyszerekkel is. Az oxigén használata körülményes lehet – palack beszerzése, nem mindig van kéznél, ha szükség van rá – ugyanakkor eredményesnek bizonyul. Hatása gyors, nagyjából 10 perc körül már érezhető a fájdalom enyhülése. A gyógyszeres kezelés kimerül a fájdalomcsillapításban, ami a meglehetősen intenzív és erős fájdalom miatt nem egyszerű feladat. Éppen ezért jellemzően injekció formájában történik/célszerű a fájdalom csillapítása, hiszen ez a leggyorsabb megoldás. Sumatriptan injekciót kell ilyenkor a páciensnek beadni, viszont fontos, hogy az első alkalommal orvosi felügyelet alatt történjen a használata, az injekció is vényköteles. A cluster fejfájás enyhítésére léteznek orrsprayk is, azonban ezeknek lassabb a hatóidejük, ami ugyebár igencsak fontos ebben az esetben.

A cluster fejfájás megelőzése

A megelőzés szempontjából elsősorban életmódbeli változások lehetnek szükségesek. Dohányzók esetében például a dohányzással való felhagyás, továbbá az alkoholfogyasztás mérséklése is segíthet. Amennyiben már diagnosztizálták a betegséget, a rohamok megelőzésére is vannak már gyógyszeres lehetőségek. Ilyen például a kálciumcsatorna blokkolására szolgáló gyógyszer: ezt főként magasvérnyomás kezelésére használatos terápia, és az érfalak védelmét szolgálja. Mivel az oxigén hatásos a fájdalomcsillapítására, így értelemszerűen ez segíthet a megelőzésben. Az úgynevezett kortikoszteroidok alkalmazása sem ritka, azonban mivel szteroidról van szó, ezt túl hosszasan nem szabad alkalmazni, mert a szervezet könnyen hozzászokik, és az adagot folyamatosan növelni szükséges. Továbbá a szteroidok hosszú távú alkalmazása károsíthatja a veséket.

A demencia és a stroke közös tőről fakad?

Al Capona, Semmelweis Ignác, Ady Endre és Nietzsche – ki gondolná, hogy e híres személyek közt a kapocs éppen a demencia? A demencia az az elbutulásnak is nevezett  a tünetcsoport, amelyet számos ok válthat ki, és az elmúlt évszázadok folyamán változott a tényleges oka, a leggyakoribb oka, illetve a ...

SPECIALIZÁLT KÖZPONTOK