Neuropátiák

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.21 10:31 | Módosítva: 2020.03.09 13:52

Neuropátia – perifériás neuropátiának is nevezzük – bármely olyan állapot, amely valamilyen befolyásoló tényező hatására a perifériás idegrendszer normál működését befolyásolja.

A neuropátiát kiváltó ok lehet öröklött vagy szerzett. A perifériás idegrendszert alkotó idegeknek 3 típusa van.

• érző idegek, amelyek a gerincvelői pályákon keresztül az agyba továbbítják az impulzusokat.
  • motoros idegek, fordított irányban, az agyból szállítják az „üzenetet” az izmokhoz.
  • vegetatív idegek a szervezet működésének egyensúlyban tartását biztosítják; a nem akaratlagos funkciókat biztosítják, mint a légzés, emésztés, szívműködés stb.

Ha az idegsejtek (neuronok) sérülnek vagy tönkremennek, neuropátia(neuropathia)jelentkezik. A sérülés érinthet egy vagy egyfajta ideget, vagy azok kombinációját is. Beszélhetünk mononeuropátiáról (mononeuropathia), amikor egyetlen perifériás ideg érintett, vagy polineuropátiáról (polyneuropathia), ha több, vagy többféle ideg érintett.

Mi okozhat neuropátiát?

Kapcsolódó cikkünk

Bármely testrészt érinthetik az idegi eredetű fájdalmak

Neuralgiáknak nevezzük azokat a komoly, sokszor éles fájdalmakat, amelyek a sérült vagy irritált idegek miatt alakulnak ki. Dr. Jakab Gábor PhD, a Neurológiai Központ neurológusa az idegi fájdalmak tüneteire, lehetséges okaira és a kezelés lehetőségeire hívta fel a figyelmet.

A neuropátiáknak számos oka lehet:

Herediter neuropátia(örökölt)

A leggyakoribb örökölt neuropátia a Charcot-Marie-Tooth (CMT) betegség, amely az érző és motoros idegeket egyaránt érinti. A CMT neuropátia a láb és az alsó végtag izmainak gyengeségével jár; láb deformitások is gyakoriak, ami megnehezíti a járást - gyakran elesnek a betegek. Előrehaladott stádiumban a kéz izmai is érintve lehetnek. A herediter neuropátiának nincs megfelelő kezelése.

Szerzett/másodlagos neuropátia

Ez gyakrabban fordul elő és számos tényező okozhatja:

• Trauma: valamilyen sérülés, baleset, sportsérülés következtében alakulhat ki; gyakran ismétlődő vagy tartós nyomásnak kitett idegek is okozhatnak tüneteket.
  • Fertőzések és autoimmun betegségek: bizonyos kórokozók (vírusok, baktériumok) képesek a perifériás idegeket károsítani; autoimmun betegségek szintén vezethetnek neuropátiához – mint a Guillain Barré szindróma, a szisztémás lupus erythematosus vagy arheumatoid arthritis.
  • Szisztémás megbetegedések: ilyen betegségben az egész szervezet érintett; ilyen a cukorbetegség (diabétesz, diabetes mellitus), mely a perifériás neuropátiák leggyakoribb oka. A diabéteszesek felénél alakul ki valamilyen neuropátia (diabéteszes neuropátia), mely számos szövődmény kialakuláshoz vezethet az idő teltével. A láb idegeinek károsodása a rossz keringéssel párosodva, a láb kifekélyesedéséhez, gangréna kialakulásához vezethet.
  • Gyógyszerek és mérgező anyagok: Bizonyos gyógyszerek (kemoterápához használt erős szerek) károsíthatják a perifériás idegeket. A mérgező anyagok, mint a nehézfémek (ólom, higany) és különböző vegyszerek (hígítók, oldószerek) ugyancsak az idegek rendellenes működését okozhatják.
  • Érelváltozások: Mikor a végtagok vérereiben a vér áramlása akadályozott (gyulladás, vérrög vagy egyéb érrendellenesség miatt) szintén jelentkezhet neuropátia; a csökkent vérmennyiség miatt az idegek oxigén ellátottsága csökken, s ez az idegsejtek károsodását vagy pusztulását okozhatja.
  • Vitamin egyensúlyzavarok: Az E, B1, B6, B9, B12 vitaminok és a niacin megfelelő szintje szükséges az idegek egészséges működéséhez; ha ez az egyensúly felborul, neuropátia alakulhat ki.
  • Alkohol: a túlzott alkoholfogyasztás kimeríti a szervezet tiamin és egyéb tápanyagtartalékait, ami végtagokban neuropátiát eredményezhet.
  • Idiopátiás: amikor ismeretlen eredetű; a neuropátiák 30-40%-a ebbe a kategóriába tartozik. (Másik 30% diabéteszes eredetű).

Neuropátia - perifériás neuropátia - tünetei:

A neuropátia tünetei változatosak lehetnek, attól függően, hogy az érintett ideg milyen típusú és hol helyezkedik el. A tünetek megjelenhetnek hirtelen (akut neuropátia), vagy csak lassan, idővel (krónikus neuropátia).

Az érzőideg neuropátia tünetei lehetnek:

Neuropátiák

• bizsergés, „hangyamászásérzés”
  • zsibbadás – főleg a kéz és láb területén.
  • érzékelés megváltozása: erős fájdalomérzés még tapintásra is, főleg éjszaka; vagy épp fordítva: érzéketlenség tapintásra, hőre, érintésre.
  • koordináció elvesztése
  • areflexia.
  • égető érzés
  • kesztyű-zokni viselésének érzete

A motoros ideg neuropátia tünetei lehetnek:

• izomgyengeség.
  • járászavarok, végtagok mozgatásának nehézsége.
  • görcsök
  • izom összehúzódások
  • izomszabályozás elvesztése
  • izomtónus elvesztése
  • ügyesség elvesztése
  • elesés
  • a test egy részét nem tudja mozgatni

A vegetatív idegek neuropátiájának a tünetei lehetnek:

• rendellenes vérnyomás vagy szívfrekvencia
  • csökkent izzadás
  • vizelési problémák
  • szexuális dysfunkció
  • hasmenés
  • súlycsökkenés
  • szédülés /ájulás felálláskor
  • hányinger, hányás
  • emésztési problémák

A neuropátia diagnózisának felállítása:

A beteg elmeséléséből, az anamnézis felvételéből kiderül a tünetek megjelenésének ideje, a panaszok jellege és egyéb összefüggések, melyek segíthetnek a diagnózis felállításában.

A vér laborvizsgálata, a képalkotó eljárások (CT, MRI), az idegek ingerületvezetésének vizsgálata (ENG), az izmok ingerületvezetésének vizsgálata (EMG) mellett az érintett idegből történő biopsziára is szükség lehet a neuropátia diagnózisához.

A perifériás neuropátia kezelése:

Az alapbetegség, a kiváltó ok pontos ismerete segíthet a tünetek enyhítésében, mert az alapbetegség gyógyítása, kezelése megoldaná a neuropátiás panaszokat is. Legtöbb esetben azonban a neuropátiák kezelése a tüneti kezelésre korlátozódik. A gyógytorna, sport, az izmok folyamatos erősítése a terápia része.  Az idegek sokszor ugyan regenerálódhatnak, de a folyamat nem mindig megfordítható, általában inkább csak karban tartható. A gyógyszeres kezelés magába foglalhatja fájdalomcsillapítók, rohammegelőző antiepileptikumok, vagy antidepresszánsok adását egyéb terápiás szerek mellett. A kezelés mindig személyre szabott, és a tünetek eredetétől, jellegétől, fennállásuk idejétől stb. függ.

Dr. Mező Anita

Dr. Prinz Géza

neurológus, pszichiáter, infektológus
Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus

„AZ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSÉNEK SZÁMOS FORMÁJA LÉTEZIK”

A Neurológiai Központ a Prima Medica Egészség Csoport tagjaként a napokban adta át a "Brown Friday" programban összegyűlt összeget. A Ferences Rendtartomány központi alapítványa Karácsony előtt ismét meghirdette a "Brown Friday" programot és adománygyűjtést.  A „brown” szó, vagyis a „barna” a ferencesek habitusára és csuhájuk a színére utal, ez által pedig a rend által képviselt értékekre: az alázatra, az egyszerűségre és a szegénységre.

Koronavírus tájékoztatás

A Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott betegtájékoztatás hasznos információkkal szolgál a Korona vírus elterjedéséről és megelőzéséről.

Prima Medica Egészségcsoport