Ájulás, eszméletvesztés

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.16 12:09 | Módosítva: 2019.11.04 14:20

Az ájulás hirtelen kialakuló, a rövid ideig tartó, átmeneti eszméletvesztés, mely nyom nélkül gyógyul és  orvosi beavatkozás nélkül, spontán rendeződik. Az ájulás bárkivel, bármikor előfordulhat, több oka lehet. Az ájulást az idézi elő, hogy az agy vérellátása romlik, így nem kap szükséges mennyiségű vért.  Ájulás következtében vízszintes helyzetbe kerülve általában néhány másodperc alatt magához tér az ember. Amennyiben az agyi vérkeringés nem áll helyre, az eszméletvesztés tartós lesz.

Az ájulást megelőző tünetek lehetnek enyhe hányinger, remegés, gyengeség, bizonytalanság, szédülés, verejtékezés, ásítás, az öntudat bekövetkező elvesztésének az érzése. Ezek a tünetek megszűnhetnek, de ha fokozódnak, bekövetkezik az ájulás.

Az ájulásnak, eszméletvesztésnek számos oka lehet.

Ájulás okai

• szívbetegségek, szívritmuszavarok
  • belgyógyászati betegségek, elektrolit zavar
  • embólia
  • súlyos agyi érszűkület
  • átmeneti agyi vérellátási zavar (TIA)
  • vércukorszint ingadozás
  • gyógyszerek – főként vérnyomáscsökkentők és értágítók
  • félelem, erős fájdalom, érzelmi megterhelés, huzamos állás
  • hirtelen felegyenesedés
  • epilepszia

Minden esetben komolyan kell venni az ájulást, főként, ha ismétlődik is. Ilyen esetben mindenképpen javasolt orvost felkeresni.

Az ájulás kivizsgálása

Fontos a részletes kórtörténet felvétele, mely kiterjed a korábbi betegségekre, a szedett gyógyszerekre, az ájulást megelőző és követő  eseményekre és tünetekre.Továbbá kardiológiai, neurológiai, belgyógyászati és labor vizsgálatok szükségesek.

Az ájulás kezelése

A kezelés minden esetben a kiváltó októl függ. Legtöbb esetben a fekvő helyzet már önmagában elegendő, mivel az agy vérellátása rendszerint már ettől helyre jön, jellemzően ezt követően derülnek ki az okok. Fontos, hogy minden esetben a kiváltó okot kell kezelni.

Az ájulás megelőzése

Fontos az ismert betegségek kezelése, gondozása. Gyakran elájuló betegeknél az ágy végének megemelése a feji résznél, vagy rugalmas harisnya viselése is segíthet, továbbá minden olyan gyógyszer szedését kerülni kell, amely a beteg ájulását idézheti elő.

Eszméletvesztés

Nagyon fontos megkülönböztetni az ájulást az eszméletvesztéstől, számos oka lehet, és az ájulástól eltérő tünetek is kísérhetik, vagy lehet ismert betegség következménye – ilyenkor orvosi beavatkozás is szükségessé válhat.

Az eszméletvesztés néhány perctől néhány napig terjedő időtartammal kialakulhat.

Dr. Mező Anita

Dr. Jakab Gábor PhD Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus

„AZ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSÉNEK SZÁMOS FORMÁJA LÉTEZIK”

A Neurológiai Központ a Prima Medica Egészség Csoport tagjaként a napokban adta át a "Brown Friday" programban összegyűlt összeget. A Ferences Rendtartomány központi alapítványa Karácsony előtt ismét meghirdette a "Brown Friday" programot és adománygyűjtést.  A „brown” szó, vagyis a „barna” a ferencesek habitusára és csuhájuk a színére utal, ez által pedig a rend által képviselt értékekre: az alázatra, az egyszerűségre és a szegénységre.

Koronavírus tájékoztatás

A Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott betegtájékoztatás hasznos információkkal szolgál a Korona vírus elterjedéséről és megelőzéséről.

Prima Medica Egészségcsoport