Féloldali bénulás - Hemiplégia

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.16 13:30 | Módosítva: 2019.09.17 15:51

A hemilplégia – másképpen féloldali bénulás egy tünetcsoport, többféle formában jelenhet meg a betegeken. A féloldali bénulás azt jelenti, amikor az ember egyik oldalán lévő végtagok és egyéb testrészek izmai legyengülnek, lebénulnak. A stroke leggyakoribb tünete a féloldali bénulás, vagy az izomerő-csökkenés.

A hemiplégia megjelenési formái sokfélék lehetnek, a betegség különböző okaira vezethetők vissza, azonban egy dolog közös – a féloldali bénulás tüneteinek hátterében mindig agyi probléma áll. Gyakoribb a felső vagy alsó végtagok gyengülése, vagy csak egy-egy izomcsoport bénulása, illetve az izmok gyengeségéhez társulhat egyensúly zavar, rendezetlen mozgás is.

A stroke leggyakoribb tünete a féloldali bénulás. A mozgás koordinációja zavart szenved, ezért alakulhat ki egyensúlyzavar, illetve ügyetlen mozgás, végtagok ügyetlensége – ataxia. Az agy domináns féltekének károsodása esetén kialakulhat beszédzavar, mely fokozódhat akár beszédképtelenségig.

A látásvesztés is a stroke tünete lehet!

Stroke következtében fellépő zavarok

• érzészavarok
  • látásvesztés
  • gondolkodási funkciók lassulása
  • észlelési, érzékelési zavarok
  • saját test felismerésének zavara
  • pszichés zavar, leépülés
  • súlyosabb esetben ürítési zavar – kontrollvesztés

A féloldali bénulás lehet organikus és funkcionális. Az organikus az agyvelő sérülésekor történik, a funkcionális pedig hisztériás betegeknél, általában görcsös roham után, vagy valamilyen erő behatására fejlődik ki.

A hemiplégia okai

• agydaganatok
  • koponya és az agy sérülései (koponyatörés, agyrázkódás, sérülések következtében belső vérzések)
  • agyi erek betegségei (agyi embólia, agyi trombózis, agyvérzés)

A hemiplégia korai tünete lehet a beszédzavar!

A hemiplégia tünetei, korai jelei

• féloldali zsibbadások, izomgyengeségek
  • beszédzavarok
  • látászavarok
  • fülzúgás
  • szédülés – még nem maradandó tünet!

Érdemes minél korábban, akár az említett tünetek jelentkezése után azonnal szakorvoshoz fordulni, ezáltal akár még a betegség kialakulása is megelőzhető ebben az esetben.

A hemiplégia tüneteinek megjelenése agyi érbetegségek kialakuláshoz vezethetnek, melyek rizikófaktorai az alábbiak:

• cukorbetegség
  • dohányzás
  • elhízás
  • szívbetegségek
  • túlzott alkoholfogyasztás
  • mozgásszegény életmód
  • fogamzásgátló készítmények használata
  • magas koleszterinszint

A hemiplégia kezelése

A féloldali bénulttá vált betegek kezelése, rehabilitációja összetett feladat, több részterületre oszthatók, melyeket más és más szakember lát el, a beteg is aktív tagja és egymással szoros együttműködés szükséges – a beteg érdekében.

Stroke utáni rehabilitáció célja

Összességében az életminőség javítása a cél, hogy a beteg vissza térhessen a családba, a társadalomba. Ennek segítése az alábbiak fejlesztésével elérhető:

• önálló járás képességének fejlesztése
  • önellátás
  • beszédzavar javítása, beszéd fejlesztése
  • kommunikáció készség fejlesztése

Stroke utáni rehabilitáció eszközei

• gyógytorna
  • fizikoterápia
  • pszichés problémák kezelése

Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus
Dr. Jakab Gábor PhD

Milyen esetekben segít a diagnosztizálásban az ENG és az EMG vizsgálat?

Az idegrendszer két részre osztható: a központi (agy és gerincvelő), valamint a környéki (perifériás) idegrendszerre. Az ENG/ EMG vizsgálat az utóbbi, tehát a perifériás idegrendszer vizsgálatára szolgál, a környéki idegek és izmok működéséről ad információkat. Dr. Prinz Géza, a Neurológiai Központ neurológusa, pszichiáter, infektológus azokról a betegségekről beszélt, amelyek diagnosztizálásában nagy szerepe van ezeknek a vizsgálatoknak.

Fejfájás a COVID-19 után? Így lehet kezelhető

A COVID-19 után jelentkező neurológiai tünetek közt sokaknál vezet a fejfájás. Van, akinél csak néhány hétig, van, akinél hónapokig szinte folyamatosan jelentkezik a kínzó fájdalom, ami ellen házi módszerekkel is lehet tenni, de dr. Vida Zsuzsanna, a Neurológiai Központ neurológus főorvosa, szomnológus arra figyelmeztet, hogy bizonyos esetekben ki kell vizsgálni a hátteret.

Prima Medica Egészséghálózat