Beszédzavar

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.16 12:17 | Módosítva: 2020.06.05 10:58

Beszédzavarról akkor beszélhetünk, amikor nehezen találjuk a szavakat, nehézséget okoz a beszéd vagy elmosódottá válik. Lelki okok kifejezője is lehet, de egyéb betegségek is lehetnek okai a beszédzavarnak, mint például a száj vagy a nyelv elváltozása, vagy az agy beszédközpontját befolyásoló szerek használata. Tünetei bármelyik életkorban megjelenhetnek és általában hosszan fennmaradhatnak. Ilyen esetben érdemes orvosi segítséget kérni, mivel a háttérben központi idegrendszeri betegség is állhat.

A beszédzavar a beszédszervi központ fejlődési és működési akadályozottsága következtében jön létre, a kommunikációs teljesítmények több területét egyidejűleg is érintheti. A beszédzavar lehet enyhe, amikor csak nehezen talál szavakat a beteg, viszont legsúlyosabb esetben teljes beszédképtelenség is kialakulhat.

A stroke gyakori velejárója de más idegrendszeri betegségek következményeként is kialakulhat. A stroke-betegségek okozta agyi károsodás következtében a betegek 30 százalékánál alakul ki beszédzavar.

Trauma kapcsán a kialakuló beszédzavarok két csoportba sorolhatók:

• a beszéd központi irányításában részt vevő idegrendszer sérülése
  • a beszéd artikulációban fontos fej-nyak szervek sérülése (arc, nyelv, gége)

Afázia a beszédkészség elvesztése – az az idegrendszeri eredetű kommunikációs zavar, mely valamilyen agyi katasztrófa vagy agykárosodással járó balesetek folytán következik be a féloldali bénulás kísérőjelenségeként. A jobb oldal bénulása esetén sérül a beszéd, az írás, olvasás és számolás készsége.

Dizartria – a hangzó beszéd zavara a stroke következtében kialakult beszédzavarok közül az egyik leggyakoribb. Agyideg károsodása okozza, mely a beszédben részt vevő izmok irányításáért felelős.

Beszédzavar kivizsgálása és kezelése a Neurológiai Központban.

Jellemzői

• a beszéd elkent vagy érdes
  • rendezetlen artikulációs mozgások
  • ép nyelvi folyamatok
  • beszéd megértése nem probléma, csak maga a beszéd okoz gondot

A dizartria olyan szóbeli kommunikációs zavar, amely csak a beszéd kivitelezését gátolja, a gondolatok nyelvi formába öntése nem akadály.

Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus

Miért hasznos az ENG/EMG vizsgálat a neurológiában?

A neurológiai vizsgálatok sorában többen találkozhattak már az ENG és az EMG megnevezésekkel, de kevesen tudják, valójában milyen vizsgálatra vonatkoznak a rövidítések, milyen esetekben érdemes ENG / EMG vizsgálatot végezni.  Dr. Torák Gyöngyi, a Neurológiai Központ neurológusa, neurofiziológus válaszolt a kérdésekre.

Izomgyengeség, érzészavar? COVID-19 utáni tünet is lehet

Az már egyre inkább közismert, hogy a koronavírus fertőzés a központi és a perifériás (környéki) idegrendszerre is hatással van. Utóbbi jellegzetes tünete az íz- és szaglásvesztés, azonban egyre többen tapasztalják az érző- és mozgató idegeket érintő panaszokat is. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa a COVID-hoz köthető neuropátia furcsa, nehezen azonosítható tüneteire hívta fel a figyelmet.

Dr. Torák Gyöngyi neurológus, neurofiziológus

Prima Medica Egészséghálózat