Gyógytorna - Neurológiai Központ

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.21 13:17 | Módosítva: 2019.09.02 12:36

A neurológia témaköre rendkívül átfogó, hisz lehet szó centrális érintettségről (agyi vagy gerincvelői károsodás) vagy perifériás idegrendszeri működési zavaráról is (pl. alkar zsibbadás, gyengeség, lábszárban fellépő görcsösség, fájdalom), azonban a neurológiában jártas gyógytornász a legtöbb betegség esetén nem csak az állapot megtartását, de javulást is elér.

Miért szükséges a gyógytorna neurológiai betegségek esetén?

Nem csak a sérülések kezelésekor, hanem sok más betegség esetén is fontos a gyógytornász által vezetett terápia. A legtöbb neurológiai kórkép több idegrendszeri területet érint és sok esetben ismeretlen a kiváltó ok, azonban a célzott, vezetett koordinációs torna javítja a beteg állapotát. Maga a mozgás nem csak izommunka, de bonyolult idegrendszeri folyamat is, így képes a koordináció javításával, a különböző idegrendszeri struktúrák összehangolásával, a mozgástanulással gyógyítani a neurológiai betegségeket.

Milyen neurológiai betegségek esetén segít a gyógytorna?

A legtöbb neurológiai betegség esetén javulást okoz a mozgásterápia, azonban a gyógytornász felkeresése előtt szükséges a megfelelő orvosi diagnózis, mivel a gyógytornász erre alapozva tudja elkészíteni a terápiás tervet. Az alábbi betegségeknél igazoltan fontos a neurológiai gyógytorna:

• Stroke rehabilitációja
  • Izomgyengeségek
  • Hipotóniás, hipertóniás,( spasztikus) parézis
  • Koordinációs zavarok, ataxia
  • Sclerosis multiplex
  • Parkinson-kór
  • Myasthenia gravis
  • Heine-Medine-kór
  • Neuropátia
  • Cukorbeteg neuropátia
  • Idegbecsípődések
  • Izombetegségek

A mozgásterápiát hosszú távra kell kidolgozni, hisz a neurológiai problémák csak rendszeres és türelmes gyakorlással javulnak.

A gyógytorna segíthet a neurológiai betegségek terápiájában.

Hogyan hat a mozgás neurológiai betegségek esetén?

A kezelés megkezdése előtt az orvos és a gyógytornász részletes kommunikációja a siker feltétele. A rendszeres gyakorlás megkezdése előtt a gyógytornász az érintett izomcsoportok erejének és ügyességének felmérésével készíti el a terápiás tervet. Sok esetben a legegyszerűbb, a mindennapi tevékenységekhez szükséges alapvető mozgások is „kiesnek” a betegségek hatására, elsőként ezeket kell újratanulni. A koordinációt is érintő betegségek esetén (mint például a Parkinson-kór, stroke, sclerosis multiplex) kezelésénél átfogóan az egyensúlyt, koordinációt és a járásbiztonságot is szükséges javítani.

Amellett, hogy a lassú javulás hatására a beteg képes végrehajtani az életét is megkönnyítő mozgásokat, maga a tanulás folyamata is serkentően hat az idegrendszerre, ami a különböző betegségek javulásához vezet. Minél előbb elkezdődik a mozgásterápia, annál nagyobb az esély arra, hogy több funkció maradjon meg, de persze lényeges ekkor is a betegség súlyossága, mert mindegyiknek van enyhébb és erősebb lefolyású változata is.

Miért fontos a gyógytorna a neurológiai betegségek esetén?

A neurológiai betegségek során (legyen az akut vagy krónikus lefolyású) elsődleges szempont a különböző mozgásfunkciók visszanyerése és fejlesztése, ami nem csak a kórfolyamatok lassításában vagy a javulásban segítenek, de a mindennapi teendőket is könnyebbé teszik. Ehhez azonban fontos a gyógytornász segítsége és a gyakori kezelések, mert az idegrendszer minél gyakoribb ingerlése hoz mihamarabbi, tartós eredményeket. Ebben az otthonra összeírt gyakorlatsorok is segítséget jelentenek. A görcsös, spasztikus izmok esetén a célzott izomlazító gyakorlatok is a neurológiai gyógytorna fontos részei.

További kezelési lehetőségek

A neurológiai gyógytorna mellett más fizikoterápiás kezelések alkalmazása gyorsíthatja a javulás mértékét. Ilyen kezelések:

• Manuálterápia
  • Masszázs
  • PNF
  • Krioterápia
  • Elektroterápia
  • Fürdőterápia, balneológia
  • Ortézisek, segédeszközök

Krár Bettina

Vezető asszisztens
Dr. Jakab Gábor PhD Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus

Bal kar fájdalom mellkasi fájdalom nélkül - mi lehet az oka?

Sokan megijednek a bal karban érzett fájdalomtól, mert szívinfarktusra, esetleg stroke-ra asszociálnak. Holott ennek a tünetnek számos más oka lehet, amelyekről dr. Jakab Gábor PhD, a Neurológiai Központ neurológusa beszélt.

Kéz- karzsibbadás, gyengeség? Mellkaskimeneti szindróma is lehet

A mellkaskimeneti szindrómák a nyaki szakasz anatómiai rendellenességeinek következtében alakulnak ki. A három betegséget összefoglaló tünetegyüttes lényege, hogy a nyak területén található nagyerek, illetve a felső végtag idegfonata nyomás alá kerül, ezért zsibbadás, érzéskiesés, izomgyengeség alakul ki a kézben, a karban. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa összefoglalta a tudnivalókat.

Prima Medica Egészségcsoport