TOS - Mellkaskimeneti szindróma

Szerző: Neurológiai Központ | Létrehozva: 2020.03.11 15:17 | Módosítva: 2020.03.11 16:49

A TOS – vagyis a mellkaskimeneti szindrómák összefoglaló neve az olyan kórképeknek, melyek a nyaki szakasz anatómiai rendellenességeinek következtében alakulnak ki. A nyak területén található nagyerek, illetve a felső végtag idegfonata nyomás alá kerül, ennek következtében állandó vagy ideiglenes tünetek alakulnak ki, melyek gyakran nehezen meghatározhatóak.

Mit jelent a TOS?

Mellkaskimeneti szindróma – Thoracic Outlet Syndroma (TOS)

Az arteria subclavia, a vena subclavia és a plexus brachialis a mellkas ürege és a felső végtag között az első borda, a clavicula és izmok (scalenusok, musculus subclavius) által határolt csatornában futnak. Ebben a régióban bármely okból nyomás alá kerülnek a képletek, a tüneteket mellkaskimeneti szindrómának nevezzük. A vena subclavia elkülönülve fut az artériától és az idegi karfonattól, ezért a mellkaskimeneti szindrómák két nagy csoportra oszthatóak:

1. vénás obstrukciót okozó
  2. artériás-neurogén kompressziót okozó tünetegyüttesre

Mik lehetnek a TOS kiváltó okai?

• hirtelen terhelés (nehéz tárgyak cipelése, sportolás, stb.)
  • centrális (subclavia) katéterek
  • dialysis kanül
  • pacemaker implantatio

A mellkaskimeneti szindróma kialakulását elősegíthetik különböző fejlődési rendellenességek:

• nyaki borda,
  • összeolvadt 1. és 2. borda,
  • összeolvadt 1. és nyaki borda

A mozgásszegény életmód, az ülőmunka komoly szerepet játszik a gerinctartási rendellenességek kialakulásában.

Milyen tünetek utalhatnak TOS-ra?

• fájdalom az alkar és a kéz területén
  • kar zsibbadása
  • érzéskiesés, érzészavar
  • alkar gyengesége, erőtlensége

Milyen betegségek tartoznak a TOS körébe?

Scalenus szindróma

A karfonat az artéria subclaviával együtt kerül kompresszió alá a scalenus hasadékban.

Tünetei:

• kézzsibbadás,
  • főként kar távolításakor fájdalom,
  • a vérellátási zavar miatt a bőrszín sápadtsága,
  • a kéz rohamokban jelentkező,
  • fájdalmas elfehéredése majd kipirulása (Raynaud phenomen)

Tesztelhető az úgynevezett Adson-manőverrel: a fej hátra szegésére és az érintett oldalra fordítására, valamint egyidejű, mély belégzésre a radiális pulzus gyengül, adott esetben eltűnik.

Costoclavicularis szindróma

Lényege, hogy az előző képletek és a véna együtt kerülnek nyomás alá a costoclaviculáris résben.

Tünetei:

• zsibbadás
  • alkar gyengesége
  • alkar
    • erőtlensége
    • fájdalma
    • fáradékonysága
  • alkar - és kézfejödéma (a véna érintettség okán)

Wechsler-próbával teszteljük: a váll le és hátra feszítésekor a radiális pulzus gyengül vagy megszűnik, és a kézbe kínzó fonákérzések sugároznak.

Hiperabdukciós szindróma

A huzamos ideig emelt-távolított kar (szobafestők, takarítók) esetén a megfeszült kis mellizom (m. pectoralis minor) ina a lapocka felül-elöl lévő hollócsőrnyúlványához (processus coracoideus) nyomja az alatta elfutó ideget.

Provokálni hiperelevációs kartartással lehet, a radiális pulzus gyengül vagy megszűnik, és a kézbe szintén kínzó fonákérzések sugároznak.

Milyen terápia alkalmazható TOS esetén?

Sebészeti beavatkozás

A nyaki borda és a hetes nyakcsigolya oldalsó nyúlványának sebészi eltávolítása egyértelműen bizonyító radiológiai lelet birtokában

TOS torna

Törekedni kell a konzervatív kezelési gyógymódok korai alkalmazására, nyújtó, trakciós, extenziós kezelések.

A kórképek elnevezése utal a kiváltó okokra, illetve a testhelyzetre, amelyek az adott betegség tüneteit okozzák.

Dr. Mező Anita

Miért hasznos az ENG/EMG vizsgálat a neurológiában?

A neurológiai vizsgálatok sorában többen találkozhattak már az ENG és az EMG megnevezésekkel, de kevesen tudják, valójában milyen vizsgálatra vonatkoznak a rövidítések, milyen esetekben érdemes ENG / EMG vizsgálatot végezni.  Dr. Torák Gyöngyi, a Neurológiai Központ neurológusa, neurofiziológus válaszolt a kérdésekre.

Izomgyengeség, érzészavar? COVID-19 utáni tünet is lehet

Az már egyre inkább közismert, hogy a koronavírus fertőzés a központi és a perifériás (környéki) idegrendszerre is hatással van. Utóbbi jellegzetes tünete az íz- és szaglásvesztés, azonban egyre többen tapasztalják az érző- és mozgató idegeket érintő panaszokat is. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa a COVID-hoz köthető neuropátia furcsa, nehezen azonosítható tüneteire hívta fel a figyelmet.

Dr. Torák Gyöngyi neurológus, neurofiziológus

Prima Medica Egészséghálózat