Milyen esetekben segít a diagnosztizálásban az ENG és az EMG vizsgálat?

Dr. Prinz Géza Létrehozva: 2021.06.01 Módosítva: 2024.02.21

Az idegrendszer két részre osztható: a központi (agy és gerincvelő), valamint a környéki (perifériás) idegrendszerre. Az ENG/ EMG vizsgálat az utóbbi, tehát a perifériás idegrendszer vizsgálatára szolgál, a környéki idegek és izmok működéséről ad információkat. Dr. Prinz Géza, a Neurológiai Központ neurológusa, pszichiáter, infektológus azokról a betegségekről beszélt, amelyek diagnosztizálásában nagy szerepe van ezeknek a vizsgálatoknak.

Alagút szindróma gyanújánál alapvető az ENG

- A gerincvelőben lévő motoneurontól vastag idegrost eljut az izomrostig, amely idegpálya bárhol károsodhat. A károsodás helye válik meghatározhatóvá az ENG vizsgálattal, ugyanis ennek használatával látható lesz, hol szenved összenyomást az idegpálya vagy idegtörzs – foglalja össze az ENG, vagyis elektroneurográfiai vizsgálat lényegét Prinz doktor.
Az alagút szindróma diagnózisában fontos lehet az ENG / EMG vizsgálat.A leggyakoribb problémák, amelyeknél fontos az ENG vizsgálat, az alagút szindrómák. Leginkább a kézen alakul ki az ún. carpalis alagút szindróma, amikor a csuklóban összenyomást szenved egy ideg és ennek következtében mozgás- és érzészavar alakul ki a kézben. Az sem ritka, hogy a könyökhajlatban áthaladó idegpálya összenyomatásakor a negyedik-ötödik ujj zsibbadása jelentkezik, a kisujj nem mozog olyan erővel, mint a többi ujj, az ujjak egymáshoz szorítása gátolt – ekkor is felmerül az idegkárosodás gyanúja. Viszonylag gyakori az egész karfonat kilépésénél keletkező összenyomás a nyakon. Ha ugyanis a nyakizmok nagyon megerősödnek, megvastagodnak, össze tudják nyomni az egész karfonatot – ezt műtétileg nehezebben befolyásolható, de gyógytornával jól mérsékelhető.
Az alsó végtagokon is vannak alagút szindróma szempontjából veszélyeztettek pontok, itt leggyakrabban a peroneus idegek sérülnek. Ennek az idegnek a gyengesége a láb felfelé mozdítását teszi nehézzé, a sarokra állás válik akadályozottá. Ez a probléma részben különféle mérgező anyagok hatására (például alkohol), máskor sérülések kapcsán alakul ki, de megjelenhet egy hosszabb gipszviselés következtében is az idegpálya károsodása. Szintén jól azonosíthatók a piriformis szindrómák, amelyeknél ENG-vizsgálattal bemérhető, hol akad el a normál idegvezetés.
- Az alagút szindrómáknál azzal is számolni kell, hogy egy sérült ideget a vírusok sokkal könnyebben megtalálnak. Hogyha az alapproblémához egy ideggyulladás komponens is társul, akkor az állapot romolhat, majd később, a gyulladás múltával javulhat. De ha „csak” összenyomás okozza a tünetet, az alapvetően romlani fog. Ezért nem érdemes halogatni a kivizsgálást, kezelést sem – javasolja Prinz doktor. - Az alagút szindrómáknál jellegzetes, hogy az izom tömege megcsappan, és mivel ez egy feltűnőbb tünet, mint a gyengeség, emiatt már orvoshoz szoktak fordulni a betegek. A zsibbadás, a koordinációs problémák is olyan panaszok, amelyek nagyon zavaróak és ezért szükségesnek érzik a betegek a segítséget. Jó hír a pácienseknek, hogy az alagút szindrómák viszonylag könnyen kezelhetők.

Izombetegségeknél az EMG pontosíthatja a diagnosztikát

Az izombetegségek közül a legismertebb a klasszikus autoimmun betegség, a myastenia gravis. Ennek az a lényege egy auto-antitest bekötődik az ideg és az izom közti véglemezbe és ennek megfelelően az idegimpulzus nem tud izom-összehúzódást kiváltani a megfelelő izomban, ami nagyfokú gyengeséget okozhat. A leggyakoribb myasténiás tünet a szemizmokban jelentkezik, például azzal, hogy kettős látás és szemhéjlógás alakul ki.
- A myasténiás beteg azt veheti először észre, hogy ha például sokat gyalogol, akkor lecsüng a szemhéja, nem tudja nyitva tartani a szemét. A tünet ugyanis összefügg a fizikai terheléssel, hiszen a terhelés miatt elfogy az ingerületátvivő anyag ezekből az ideg-izom találkozásokból.  Itt az idegtörzs felől ismétlődő impulzusokkal az izomműködés fáradékonyságát lehet kimutatni és ezért a myasténiának egyik fő diagnosztikája az EMG, vagyis az elektromiográfia – ismerteti a neurológus.
Az izom-ideg vizsgálat az izomgyulladásokban is szerepet játszhat. Ilyen esetekben az idegtörzs ép, csak az izom nem tud a gyulladás miatt működni. Az izomgyulladások általában vírus (ritkábban autoimmun) eredetűek – a vírus által kiváltott gyulladások pedig általában „maguktól” javulnak, elmúlnak, mint például a szívizom-gyulladás.
Zsibbadás, fájdalom, gyengeség esetén fontos a neurológiai és az ENG, EMG vizsgálat.Nagy ijedtséget kiváltó probléma lehet a Guillain-Barré betegség, ami egy többnyire vírusfertőzés következtében kialakuló autoimmun kórkép. Előzmény nélkül, kb. két héttel a vírusfertőzés után kezdődik, típusos esetben az alsó végtagból kiinduló gyengeséggel. Először csak elakad a beteg lába a járdaszegélyben, később nem tud fellépni a buszra, végül a felállás is megnehezül. A tünetek át tudják ugrani törzs- és légző izmokat és a felső végtagon mutatkoznak legközelebb. Ez a felfelé szálló bénulásos betegség, amely súlyos formájában, a légző izmok érintettsége esetén akár lélegeztetést is igényelhet, jól befolyásolható, kezelhető, de a beteg számára borzasztó ijesztő, hiszen két hét alatt lebénul. Ennél a betegségnél is szerepe van az ENG / EMG-nek – főként, hogy elkülöníthető legyen, hogy a tengelyfonál károsodott-e vagy a velőshüvely. Ez utóbbinak jobb a prognózisa, az előbbinél lassú regenerációra van kilátás.

A fizikális vizsgálat kihagyhatatlan lépés

- A neurológiai kivizsgálásban még a legmodernebb eszközös vizsgálatok mellett sem szabad elhanyagolni a fizikális vizsgálatokat – ezek nem mellőzhetők. Az ENG /EMG vizsgálatokat is alapos neurológiai vizsgálat kell, hogy megelőzze, hiszen csak így lehet értelmes kérdést feltenni az ENG / EMG-t végző szakorvosnak. Akkor fogja tudni, hol keresse a hibát, ha a neurológiai státusz alaposan rögzítve van. Az ENG / EMG vizsgálatokkal párhuzamosan fontosak még a laborvizsgálatok és egyéb képalkotó eljárások is – hangsúlyozza dr. Prinz Géza, a Neurológiai Központ neurológusa, pszichiáter, infektológus. - A nyaki és a lumbális gerinc problémáinál pedig a gerincvelőtől kell végigvizsgálni az idegrost működését, vagyis nem csak a környéki idegrendszert kell feltérképezni, még akkor sem, ha erre utalnak a tünetek.

Forrás: Neurológiai Központ (www.neurologiaikozpont.hu)

• Dr. Prinz Géza

• neurológus, pszichiáter, infektológus

• epilepszia
    • demencia, Alzheimer kór
    • idegzsába (neuralgia)
    • gerincből kiinduló fájdalmak
    • agyhártyagyulladás, agyvelőgyulladás

*A Neurológiai Központban Dr. Prinz Géza kizárólag neurológiai ellátást végez!

• Személyes, rendelői vizit

Tisztelt Doktornő/Úr!
Feleségemnek pár hónapja igen súlyos tünetei vannak. Álmatlansággal kezdődött. Hétről hétre egyre rosszabbul van. Egész testében remeg(belülről), testszerte izomrángás, tűszúrás -szerű érzés, hirtelen vagy hangos zajra pánik, úgy érzi satuba van fogva az agya és lángol. Lefogyott nagyon és egyre kevésbé önmaga. Memóriazavar is fennáll. Megőrjíti az állandó lüktetés és remegés az agyában. Nem tudom milyen irányba induljunk el. Lehet neurológiai oka? Válaszát előre is köszönöm Üdvözlettel Palczer Viktor

Dr. Prinz Géza
Dr. Prinz Géza neurológus
Tisztelt Palczer Viktor!
Felesége panaszai, tünetei hátterében a központi idegrendszer szervi betegsége is állhat, így neurológiai vizsgálata indokolt.

Üdv: dr. Prinz Géza