Piriformis szindróma

Szerző: Neurológiai Központ | Létrehozva: 2020.11.20 16:39 | Módosítva: 2021.07.29 16:46

A piriformis szindróma tüneteinek hátterében az ülőideg nyomás alá kerülése áll. A farizmok mélyén található piriformis (körteképű) izom begörcsöl, az izom görcse, feszülése irritálhatja a közelében lévő ülőideget, ezáltal fájdalmat, zsibbadást és bizsergést okoz. Leggyakrabban a betegek a fenék, a comb, a vádli és a lábfej hátsó részén hirtelen fellépő érzékenységet és isiászszerű fájdalmat jeleznek.

A piriformis szindróma során testünk leghosszabb és legvastagabb idege, az ülőideg kerül nyomás alá, mely a piriformis izom ala, ritkábban rajta keresztül halad át, végigfut a faron, combon, a lábszáron és végül kisebb ágakra válva a lábon végződik.

Dr. Mező Anita

Hol helyezkedik el a piriformis izom?

A piriformis egy izom, amely a farpofák alatt található. A piriformis izom a keresztcsontot és a combcsontot köti össze, a csípő és a láb kifelé fordításában vesz részt.

Hogyan alakul ki a piriformis szindróma?

Amikor a farizmok alatt lévő piriformis izom túl feszes, megrövidül, az izmok között haladó vastag

ülőideg nyomás alá kerül. A nyomás alatt lévő ülőideg a combba és a lábszárba sugárzó zsibbadást, fájdalmat okoz.

A piriformis szindróma okai

A piriformis izom feszülésének több oka is lehet:

● megerőltetés miatt krónikus gyulladás – például hosszú futás, vagy tartós, ülőmunka miatt

● rossz testtartás

● kismedencei elváltozások

● a piriformis izom sérülése miatt vérzés

● mozgásszervi betegségek

● egyoldalú mozgás, illetve mozgáshiány

JELENTKEZZEN BE PIRIFORMIS SZINDRÓMA KIVIZSGÁLÁSÁRA

A piriformis izom reflexesen összehúzódik, merevvé válik. Meg is megrövidülhet, ekkor az érintett oldali láb kifelé csavarodik, a lábfej oldal irányba mutat. A tünetek leggyakrabban hosszantartó üléskor jelentkeznek, mint hosszú repülő vagy autóút, azonban az ülés mellett a mozgás is kiválthatja a panaszokat. Járás, lépcsőzés vagy futás közben és utána is kezdődhet a fájdalom.

A Piriformis szindróma tünetei

A fájdalom általában tompa, de nagyon erős is lehet. Ez az a helyzet, amikor jobb állni, mint ülni.

● fartájon és a farokcsont vagy keresztcsont területén érzett enyhe, bizsergő fájdalom

● fenékből kiinduló zsibbadás

● érzékelés csökkenése a comb hátsó részén

● az alsó végtagba kisugárzó, isiászhoz hasonló fájdalom megjelenése

● fájdalmas ülés, fájdalom jelentkezése előrehajláskor vagy fokozódása emeléskor

FONTOS!

A piriformis szindróma panaszait nem könnyű elkülöníteni a porckorongsérv, diszkopátia, ágyéki

gyöki fájdalom (idegbecsípődés), isiász vagy csípő-burzitisz tüneteitől.

Miután más a kiváltó ok, a tünetek megfelelő értékelésével időben megkezdett és célzott kezelés alkalmazható.

A piriformis szindróma kezelése

A tünetek jelentkezése után célszerű a kiváltó mozgásformát csökkenteni, átmenetileg szüneteltetni.

Jó hatású az izom jegelése, fizikoterápia:

• ultrahang
  • mikroáram kezelés
  • valamint az izmot nyújtó és erősítő piriformis torna

Amennyiben a konzervatív kezeléssel nem járunk sikerrel, idegsebészeti beavatkozás - perifériás idegi blokád is alkalmazható.

Az ideg sebészi felszabadítása a legvégső megoldás.

Neuropszichológus - a diagnózisban és a terápiában is fontos a részvétele

A neurológiáról sokan hallottak már, a pszichológia jelentését sem szükséges elmagyarázni. De vajon mit csinál egy neuropszichológus? Rieger Alíz , a Neurológiai Központ neuropszichológusa arról beszélt, kinek és miben tud segíteni.
Biztos, hogy a hőségtől fáj a feje?

A nyári forró napokon sokan szenvedhetnek fejfájástól, azonban érdemes feltenni a kérdést, hogy valóban csupán a kánikula okozza-e a panaszt? Dr. Jakab Gábor PhD , a Neurológiai Központ neurológusa a fejfájást okozó egyéb okokról és komolyabb betegségekről beszélt.
Miért fontos a Covid utáni neurológiai panaszok kivizsgálása?

A poszt- és long-Covid panaszok rendkívül sok embert érintenek, akik enyhébb-súlyosabb lefolyással átestek a koronavírus fertőzésen. Ezen panaszok annyira szerteágazóak lehetnek, hogy kezelésük sokszor számos szakterület együttműködését igényli. A neurológiai jellegű tünetekről dr. Prinz ...

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!