Demencia javítása pszichiáterrel

Létrehozva: 2023.07.05 15:18 | Módosítva: 2023.07.05 16:27

A demencia egy súlyos betegségek gyűjtőfogalma, amely az agy szerkezeti károsodásának a következménye. Az esetek többségében időseknél jelentkezik, ám ritkán előfordulhat, hogy fiatalabb korban jelentkeznek az első tünetek. A megfelelő, időben történő neurológusi és pszichiáteri segítséggel a demencia javítása elérhető.

Tartalom

Mi a demencia?

A demencia pszichés változásai

A demencia javítása pszichiáter segítségével

Demencia javítása - kogntiv tréning

Demencia javítása a kognitív tréning non verbális eszközeivel

Demencia javítása a kognitív tréning verbális eszközeivel

Demencia javítása pszichoterápiával

Depresszióval társuló demencia javítása

Szorongásos zavarokkal társuló demencia javítása

Kilátások

Demenciával kapcsolatos szolgáltatások

- szakorvosi vizit

- pszichiáteri konzultáció

- terápia

Mi a demencia?

Demencia során az agyban létrejövő, irreverzibilis, vagyis fizikailag visszafordíthatatlan változások következnek be. Egyfajta zavar keletkezik és állandósul az agysejtek működésében, majd ezt követően az agysejtek száma csökkenni kezd. Ez a csökkenés egy krónikus állapot, ebből az következik, hogy állandó csökkenésről van szó az agysejteket illetően.

Ez okozza a betegség súlyosságát is, hiszen ha egy agysejt elpusztul, nem jön létre helyette új, sőt az agyra olyan mértékben hatással van, hogy annak mérete a sejtek pusztulásával összefüggésben, elkezd csökkenni.

A demenciának különböző fajtái ismertek, mint például az Alzheimer-kór vagy a Huntington-kór, de a Parkinson-kórhoz is társulhat demencia. A demencia tünetei közismertek, melyeket leggyakrabban a hozzátartozók szoktak felismerni. A legjellemzőbb kognitív tünetek az alábbiak:

• memóriazavar, mely érinti a rövid- és hosszú távú memóriát is
  • szótalálási nehézség, problémák az írással és olvasással (afázia)
  • koordinációs és motoros zavarok (apraxia)
  • probléma megoldási nehézségek
  • tervezési problémák

A demencia pszichés változásai

Amellett, hogy a demenciának vannak gondolkodásban és információfeldolgozásban jelentkező tünetei, a pszichében is történnek változások. A demens betegeknél gyakran megjelenhetnek az alábbiak:

• depresszió
  • paranoia
  • hallucináció
  • szorongás
  • olyan viselkedés, amin nem illik adott helyzetekben
  • személyiségváltozás

A demencia javítása az ilyen pszichés változásokban a megfelelő pszichiáteri kezeléssel és terápiával lehetséges.

A demencia javítása pszichiáter segítségével

A tudomány mai állása szerint, a demencia sajnos nem gyógyítható, azonban a pszichiáter segíteni tud a pszichés tünetek javulásában – különösen igaz ez abban az esetben, ha a demencia korai szakaszban lett felfedezve, és az agysejtek pusztulása még nem olyan jelentős. A pszichiáter az az orvos, aki ismeri az agy működését, akárcsak a neurológus, ismeri az ép és kóros elmeállapotokat, továbbá kezelni és gyógyítani is tudja azokat. A demencia javítása is egy ilyen feladat. A kezelésre különféle terápiák által kerülhet sor, többféle megoldás létezik, egyesek a kognitív képességek javításában nyújtanak segítséget, ám a demenciával járó egyéb problémák – mint például a depresszió, szorongás – is vannak terápiás módszerek.Demencia javítása pszichiáterrel

Demencia javítása - kogntiv tréning

A kognitív tréning során a kognitív képességek, tehát főként a memória, beszédkészség és a figyelem javítása a cél. Erre a kezelésre fokozottan igaz, hogy a betegség korai szakaszában lehet rendkívül hasznos. Ezt játékos módszerekkel történik, akárcsak például gyerekek esetében egy-egy terápia. Itt nem új képességek kialakítása a cél, hanem a korábbiak, valamilyen formában történő felidézése. Több megoldás létezik, ám a non verbális terápiás eszközök hatékonyabbnak bizonyulnak. A non verbális eszközökkel lehetőség van a látás, hallás, tapintás és egyéb érzékek javítására, továbbá az emlékezet javítására is, ami demencia esetében rendkívül nagy jelentőséggel bír. A verbális terápiás eszközök közé tartozik például a jól ismert szólánc játék, a közmondások és találós kérdésekkel történő „játék”.

Demencia javítása a kognitív tréning non verbális eszközeivel

A non verbális eszközökkel zajló terápia több lehetőséget is rejt magában, attól függően, hogy mely érzék javítása kerül fókuszba. Vannak lehetőségek, melyek egyszerre több érzékszervre is pozitív hatással vannak. Ilyen lehetőség például festményekkel, színes képekkel kapcsolatos: az, hogy a páciens felismerje a színeket, formákat, amik adott képen szerepelnek pozitív hatással vannak a kognitív funkciókra, a memória javulására. Emellett akár a páciens is festhet, így mindamellett, hogy az emlékezés és felismerés funkciója kerül fókuszba, a fizikai, motoros funkciók javítása is egy időben történik.

A terápia alatt szintén játékosabb formában javítható a szaglás és ízlelés – köztudott, hogy az illatok képesek egészséges embereknél is, akár régi, „elfeledett” emlékeket a felszínre hozni; ebben az esetben a demens betegeknél is ennek elérése a cél. A különbség az, hogy erős, intenzív illatokkal célszerű kezdeni, amiket mással nem lehet összetéveszteni; ilyen lehet például a fokhagyma illata.

A hallás javításának esetében a különféle hangok felismerése segíthet, legyen szó akár állathangokról, akár háztartási gépek hangjáról, vagy bármilyen egyéb hangról. A tapintás is fejleszthető, ami a különböző anyagokból készült tárgyak felismerésével zajlik.

A demencia javítása során a fentebb említett terápiás eszközök és lehetőségek mind a memóriát, mind pedig az érzékelésben keletkezett károsodásokat képesek lehetnek javítani.

Demencia javítása a kognitív tréning verbális eszközeivel

A verbális tréningek – a memória javítása mellett – a beszédkészség, továbbá a térben és időben történő tájékozódás képességének a javításában nyújthat segítséget. Erre vannak tárgyi és nem tárgyi eszközös megoldások is – mindkettő eredményesen és változatosan alkalmazható, azonban a vizuális ingerek pozitív hatással bírnak.

A szólánc egy egyszerűnek mondható játék, mely segít a szóalkotásban és az asszociációs készség javításában is, ahogyan a találós kérdések is. Ugyanez elmondható az „igaz vagy hamis” játékról és a barchokbáról is.

A kommunikációs készség tovább fejleszthető szókártyákkal; ez kissé hasonló az ismert memóriajátékhoz, itt is párosítania kell a páciensnek a kártyákat, azonban az egyiken egy szó szerepel, a másikon meg annak a képe. Ezáltal és az ehhez hasonló módszerek által nem csak az emlékezőkészség az, ami javul, hanem a felismerés és az érzékek is.

Demencia javítása pszichoterápiával

A demencia javítása pszichoterápia segítségével, szintén pszichiáter orvos feladata; ő az, aki behatóan ismeri a demens állapotokat, az agy biológiai és funkcionális működéseit, továbbá a pszichés problémákat is. Ilyen felmerülő probléma lehet az állapot miatt kialakult depresszió és szorongásos tünetek jelentkezése is. Akárcsak a kognitív terápiák, úgy a pszichoterápia megkezdésénél is fontos tényező az idő, vagyis az, hogy a betegség még ne legyen előrehaladott állapotban, ami az agysejtek pusztulásának gyorsasága miatt kényes tényező. Éppen ezért a tünetek jelentkezésekor érdemes mielőbb neurológushoz fordulni, hiszen annál gyorsabban tudják elkezdeni a megfelelő kezelést és terápiákat.

Cikkek melyeket mindenképpen olvasson el!

Depresszióval társuló demencia javítása

A demenciával diagnosztizált egyének nagyjából felénél fordul elő depresszió. A felismerést ebben az esetben nehezíti, hogy a demens betegeknél gyakran előfordul, hogy az agyban keletkezett változások következtében már nem érdeklik azok a dolgok, mint régen és nem képesek kontrollálni az érzéseiket. Ezek a tünetek pedig a depresszióra is jellemzőek. A diagnózist követően érdemes a hozzátartozóknak jobban odafigyelni a betegre, mert ebben az időszakban jelentkezik leggyakrabban a depresszió, amit maga a diagnózis vált ki. Mivel ezekben az esetekben a depresszió önmagában is egy súlyos állapot, demens beteg esetében pedig ezt szellemi hanyatlás is kíséri, így a kezelés is nehezebb, így mindenképpen pszichiáter segítségét javasolt igénybe venni!

Szorongásos zavarokkal társuló demencia javítása

Szorongásos zavarok és állapotok is kialakulhatnak demens betegeknél. A depresszióhoz hasonlóan, a diagnózist követően, de akár a betegség előre haladtával a tájékozódó képesség csökkenésével is megjelenhetnek ilyen jellegű tünetek. Az kifejlődhet például pánikbetegség – ami a leggyakoribb szorongásos zavar -, vagy például szociális fóbia fomájában. Pánikroham esetén fizikailag is megnyilvánuló tünetek jelentkeznek, mint például a hányinger, végtagok zsibbadása, esetleg remegés. A kívülről nem észrevehető tünetek közé tartozik a halálfélelem és a megőrüléstől való félelem, ami demenciában szenvedő betegeknél gyakrabban előfordulhat.

Kilátások

A demencia prognózisa sajnos nem pozitív kimenetelű, hiszen a betegség nem gyógyítható, csupán a lefolyásán van lehetőség lassítani valamelyest. A demencia javítása tehát megfelelő segítséggel lehetséges, amennyiben az érintett is nyitott és együttműködő, ám ehhez feltétlenül szükséges a megfelelő pszichiáter, továbbá az, hogy lehetőség szerint minél frissebb diagnózissal és korai stádiumban kezdődhessen el a terápia.

• Dr. Blazsek Péter

• gondozóvezető főorvos, pszichiáter
    • életvezetési problémák
    • szorongásos zavarok (pánikbetegség, kényszerbetegségek, PTSD)
    • deperszonalizációs-derealizációs szindróma
    • időskori pszichiátriai betegségek (demencia javítása)
    • depresszió

• Személyes, rendelői vizit
    • kizárólag felnőtt ellátás (18 év felett)
    • magyar és angol nyelvű ellátás

Rendelés helyszíne:

• 1036 Budapest, Lajos u. 66. B lépcsőház, 5. emelet - Buda Square Irodaház

A demencia és a stroke közös tőről fakad?

Al Capona, Semmelweis Ignác, Ady Endre és Nietzsche – ki gondolná, hogy e híres személyek közt a kapocs éppen a demencia? A demencia az az elbutulásnak is nevezett  a tünetcsoport, amelyet számos ok válthat ki, és az elmúlt évszázadok folyamán változott a tényleges oka, a leggyakoribb oka, illetve a ...

SPECIALIZÁLT KÖZPONTOK