Zsibbadás

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.16 13:44 | Módosítva: 2019.09.20 13:25

A zsibbadás gyakori panasz, fontos a zsibbadásérzés jellegének minél korrektebb körülírása, ami alapján hamarabb felismerhetők a kiváltó okok. A zsibbadás okai között számos olyat találunk, mely ártalmatlan, hirtelen alakul ki és magától el is múlik, de zsibbadás kialakulhat az idegek gyulladása miatt is, melynek hátterében súlyos neurológiai betegség is állhat.

A zsibbadást általában olyan érzéshez hasonlítjuk, mint amikor hangyák szaladgálnak a bőrünk alatt, vagy sok apró tűvel szurkálnának. Zsibbadás a test bármely pontján jelentkezhet, de leggyakoribb a végtagok zsibbadása.

A zsibbadás, akár neurológiai betegség tünete is lehet.

Mi a zsibbadás?

Alapvetően két dolgot jelent a zsibbadás:

• HIPESZTÉZIA – vagyis érzéscsökkenés, érzéketlenség. Csökken az érzékelő képesség (hideg-, meleg-, fájdalom érzet)
  • DIZESZTÉZIA – vagyis fájdalmas fonákérzés. Valamilyen plusz érzés valamelyik területen (szúró, fájó, hangyamászás-érzése)

A zsibbadásérzés hátterében mindig idegrendszeri eltérést kell keresnünk, de számos ok kiválthatja, köztük olyan alapbetegségek is lehetnek, melyek elsődlegesen nem az idegrendszert ingerlik, de lehet a zsibbadás másodlagos oka.

Az érzészavar – vagyis az idegrendszer érző részének működési zavara kiindulhat a központi és a perifériás idegrendszerből egyaránt. Ha a zsibbadás hátterében a perifériás idegek betegsége áll, akkor elsősorban gerincbetegségekről van szó.

A zsibbadás lehet rohamszerű, rövid ideig tartó és spontán múló – ilyenkor átmeneti véráramlás zavar is állhat a zsibbadás hátterében.

Zsibbadást átmeneti gyulladás okozta ingerlés is kiválthat, de keringési zavarok vagy érsebészeti okok is.

A központi idegrendszer zavarára utal, amikor a zsibbadás tünetei csak a test egyik felén jelentkeznek.

A zsibbadás leggyakoribb okai

Zsibbadás az egyes idegek károsodása miatt alakul ki fertőzés, becsípődés vagy egyéb okok miatt.

• agyi keringési zavar
  • zsibbadás, mint neurológiai megbetegedés tünete, mint a sclerosis multiplex vagy Parkinson-kór
  • nyugtalan láb szindróma
  • lelki okok, pánik, félelem
  • vírusos betegség, mely az idegrendszert is érinti
  • bakteriális fertőzések
  • allergiás betegségek
  • vitaminhiány, magnéziumhiány
  • vérszegénység, vashiányos vérszegénység
  • agy- vagy csontvelő daganatok

Nagyon fontos, hogy ne bagatellizáljuk el a látszólag minden ok nélkül kialakuló zsibbadást sem, mivel a tünet akár komoly betegség kialakulását is jelezheti. Sokszor lehet a zsibbadás pszichés eredetű, ezeket ugyanúgy ki kell vizsgálni.

Az életminőségre is komoly hatása lehet, ha a zsibbadás állandó és zavaró.

A zsibbadás kezelése

A kezelés mindig attól függ, hogy mi okozza a zsibbadást. Kezelni tehát nem magát a zsibbadást, hanem a mögötte álló betegséget kell.

Tüneti kezelés kis mértékben csökkentheti a kellemetlen érzést, meg nem szünteti.

Amennyiben egy testrészünk kellemetlen bizsergése vagy zsibbadása mögött nem áll betegség, mozgással, mozgatással többnyire megszüntethető a panasz.

Dr. Prinz Géza

neurológus, pszichiáter, infektológus
Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus
Dr. Jakab Gábor PhD Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Jakab Gábor PhD

Parkinson-kór – miért érinti gyakrabban a férfiakat?

A Parkinson-kór nemi különbségeinek vizsgálatára számos tanulmány született, melyek arra az eredményre jutottak, hogy a betegség előfordulása a férfiaknál 1,5–2-szer gyakoribb, mint a nőknél. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa a nemek közti különbségekről beszélt a betegség tekintetében.

Honnan ismerhető fel az agyhártyagyulladás?

A központi idegrendszer fertőzései, így az agyhártyagyulladás és az agyvelőgyulladás sokak számára nagyon ijesztőnek tűnnek. Ugyanakkor dr. Prinz Géza, a Neurológiai Központ neurológusa, pszichiáter, infektológus szerint ezek jóval ritkábbak, mint gondolnánk, azonban fontos ismerni azokat a tüneteket, amelyekkel orvoshoz kell fordulni.

Prima Medica Egészségcsoport