COVID-19 utáni neurológiai tünetek

Szerző: Neurológiai Központ | Létrehozva: 2020.12.09 10:29 | Módosítva: 2023.12.14 10:42

A COVID-19 fertőzés leginkább a tüdőt és a szív-keringési rendszert támadja meg és okoz ezekre jellemző tüneteket, azonban egyre több esetet feldolgozó statisztikák, kutatások mutatnak rá neurológiai érintettségre is.

COVID-19 neurológiai tünetei

COVID-19 neurológiai szövődményei

Íz- és szaglásvesztés COVID-19 fertőzés után

Egyéb szervrendszeri szövődmények COVID-19 után

Post COVID szindróma

Vizsgálatok COVID-19 után

A COVID-19 neurológiai tünetei

Más légúti fertőzések esetén sem ritka neurológiai tünet (például influenza esetén is gyakori a fejfájás), de a COVID-19 vírus jellemző tünete az íz-és szaglásvesztés, fejfájás, izom-és ízületi fájdalmak. A koronavírus a főbb tünetek megszűnése és a pozitív tesztek után is többeknek elhúzódó szövődményeket, állapotot okozhat. Sokan még hetekig érzik ezeket a tüneteket még akkor is, ha a vírus csak enyhe lefolyású volt. Ilyenkor javasolt további vizsgálatokkal kiszűrni az esetleges szervi elváltozásokat, és tudatosan, fokozatosan visszatérni a korábbi aktív mindennapokhoz.

Jellemző neurológiai tünetek:

• Fejfájás, tenziós fejfájás
  • Íz- és szaglásvesztés
  • Izomfájdalom
  • Szédülés
  • Zavarodottság, tudatzavar

JELENTKEZZEN BE NEUROLÓGIAI VIZSGÁLATRA COVID-19 FERTŐZÉS UTÁN

Kapcsolódó cikkünk

Mit jelent a minor stroke (TIA) és miért kell kivizsgálni?

A stroke, vagy magyarul szemléletesen szélütés egy ér eredetű agyi katasztrófa. Egyik formája a vérzés, a másik az érelzáródás miatti infarktus. A minor stroke vagy TIA (tranziens iszkémiás attak) egy olyan agyi vérellátási zavarból származó ...

Láztalan COVID betegeknél gyakrabban jelentkezik fejfájás, ami nehezíti a fertőzöttség és a tünet okának felderítését.

A koronavírusnak egyre több és szerteágazó akut és hosszútávú tünete válik ismertté és közülük sok az idegrendszert érinti.

A COVID-19 neurológiai szövődményei

A COVID fertőzés egészen változatos neurológiai tüneteket okozhat. A Cerebrovaszkuláris kórképektől kezdve (amikor az agy vérellátását hirtelen megzavarja valami - például vérrög, embólia vagy súlyos érszűkület, ami a mentális állapot változásával is járhat), egészen a perifériás - tehát a végtagokban jelentkező panaszokig. Ezek jó része nem csak heveny szakban okoz panaszokat, hanem hosszútávú maradványtünetekkel is számolni kell.

A kórképek kialakulása - az agyi működés zavarai

A központi idegrendszerben az idegsejtek közti teret a gliasejtek töltik ki, komoly funkcióval bírnak. Az asztrocita nevű gliasejt az idegsejtek táplálásában és az idegingerület átvivő anyagok tárolásában játszik szerepet. Az asztrociták azok a sejtek, amelyek képesek felvenni a vírust, a fertőződés után nem fogják tudni táplálni az idegsejteket. A sok általános agyi működési zavar ezzel lehet magyarázható, mint a tompaság, levertség, indítékhiány, vagy egyes súlyos pszichiátiria kórképek, mint:

• érzékcsalódások
  • téves észlelések
  • heves szorongás
  • súlyos hangulati ingadozás
  • alvászavar

A Koronavírus okozta neurológiai betegségek

A The Lancet Neurology neves szakmai folyóiratban megjelent tanulmányban egyre több súlyos szövődményről számolnak be a kutatók. A fertőzés mind a központi, mind a perifériás idegrendszerre hathat, és ennek megfelelően alakulnak ki a szövődményei is:

COVID utáni szövődmények, Neurológiai Központ

• Maradandó íz- és szaglásvesztés
  • Agyhártyagyulladás
  • Guillain-Barré szindróma
  • Stroke
  • Neurológiai-pszichés szövődmények
  • Kognitív zavarok, demencia
  • Gyermekeknél Kawasaki betegség

A leggyakoribb neuro-pszichiátriai komplikáció az agyi működés változatos, súlyos károsodása, majd lassú javulással.

A heveny szakból a szövődmény betegség több úton is kialakulhat.

• Ha a vírus megzavarja a véralvadás-rendszert, rögösödést (trombózis) és vérzést is okozhat
  • Érgyulladás is kialakulhat, mely bármely központi idegrendszeri területet érintheti
  • Az idegrostok velőshüvelyei sérülnek - mint az íz- és szaglásvesztés esetében

Íz- és szaglásvesztés

Statisztikák szerint majdnem minden második COVID-19 fertőzöttnél jelentkezik az íz- és szaglásvesztés tünetként, azonban 90%-ban ez el is múlik négy héten belül. A tünet kialakulásának oka és mechanizmusa még nem teljesen tisztázott, azonban úgy tűnik, a vírus nem a szaglóidegeket támadja meg, hanem a hozzájuk kapcsolódó sejteket. Néhány esetben a tünet megmarad, ekkor mindenképp érdemes neurológushoz fordulni.

FONTOS!

A COVID-19 utáni állapotban az idegrostok elvelőtlenedése a központi és a környéki idegrendszerben is sokféle problémát okozhat.

JELENTKEZZEN BE NEUROLÓGIAI VIZSGÁLATRA COVID-19 FERTŐZÉS UTÁN

Milyen más szervrendszeri szövődményei lehetnek a koronavírusnak?

A COVID vírus ugyan elsődlegesen a tüdőt támadja, bár ahhoz is hozzájárulhat, hogy a szervezet túlzott immunválaszt produkáljon, ami fokozza a gyulladást szerte a testben. Emiatt az egyik leggyakoribb szövődménye a szívizomgyulladás. Főképp mérsékelt tünetek elmúlta után, még a felépülés során is óvatosnak kell lenni, és érdemes kardiológushoz fordulni amennyiben az alábbi tünetek továbbra is fennállnak, negatív teszt ellenére is:

• mellkasi fájdalom
  • extrém fáradtság
  • légzési nehézségek
  • ödémásodás

Szívizomgyulladást okozhat a koronavírus által kialakult tüdőgyulladás is. A tüdőgyulladás tüneteit nehéz felismerni, mivel nagyon hasonlóak a fertőzéskor előforduló tünetekhez: magas láz, száraz, köhögés, légzési nehézségek, izomfájdalmak, fáradékonyság. A tüdő hörgőcskéi ekkor folyadékkal telhetnek meg amiben mindkét tüdő érintett, a fertőzés még aktív szakaszában.

Mit jelent a poszt-COVID szindróma?

A koronavírus fertőzés után a tünetek hosszútávon - akár több héttel vagy hónappal is fennálhatnak. Ezek lehetnek a különféle látászavarok, mint a homályos látás vagy fókuszálási problémák. Ilyenkor a látóideget kell vizsgálni. Bizonytalan jellgű panaszok esetén, mint a szédülékenység, az agyi elektrmos vizsgálat elvégzése lehet indokolt. A koronavírus fertőzésen átesett személyek közül azoknál is előfordulnak akár hónapokon át különböző tünetek, akiknél a fertőzés viszonylag könnyű lefolyású volt.

Az egyik legzavaróbb tünet, érzet, amikor az agy nem működik megfelelően:

• tanulási nehézségek
  • megfelelő szavak megtalálása beszéd közben
  • nehézség a számokkal

Szintén gyakori maradványtünet a különféle végtag-zsibbadások, erőtlenség. Ez zavarhatja a járást és a kezek használatát.

A panaszokat körültekintően kell vizsgálni, kiváltképpen, hogy nehéz kimutatni az idegrendszeri góctünetet.

Vizsgálatok COVID-19 fertőzés után

A koronavírus neurológiai szövődményeinek kivizsgálására az első lépés a neurológus felkeresése. A beteg kikérdezésétől, a tünetektől és a fizikális vizsgálatoktól függően indokolt lehet EEG vizsgálat elvégzése is az agyi szövődmények, rendellenességek felfedésére. A végtagok zsibbadása miatt kialakult erőtlenség esetben javasolhat a neurológus szakorvos EMG vizsgálatot is.

A COVID utáni állapot felméréséhez és a szövődmények kivizsgálásához, kezeléséhez számos szakma együttműködése lehet szükséges. Neurológus, immunológus, szemész, de akár fül-orr-gégész és kardiológus is. Neurológiai-pszichés tünetek esetén ajánlott a neuropszichológiai kezelés is.

Források

Kevin Jiang. How COVID-19 Causes Loss of Smell, Harvard Medical School honlap, 2020.Július 24.

Mark A E et al. Neurological associations of COVID-19.  Lancet Neurol 2020; 19: 767–83

Walker A, Pottinger G, Scott A, Hopkins C. Anosmia and loss of smell in the era of covid-19. BMJ 2020;370:m2808

A demencia és a stroke közös tőről fakad?

Al Capona, Semmelweis Ignác, Ady Endre és Nietzsche – ki gondolná, hogy e híres személyek közt a kapocs éppen a demencia? A demencia az az elbutulásnak is nevezett  a tünetcsoport, amelyet számos ok válthat ki, és az elmúlt évszázadok folyamán változott a tényleges oka, a leggyakoribb oka, illetve a ...

SPECIALIZÁLT KÖZPONTOK