COVID neurológiai szövődményei

Szerző: Neurológiai Központ | Létrehozva: 2020.12.09 10:29 | Módosítva: 2020.12.09 15:56

A COVID fertőzés során leginkább a tüdőt és a szív-keringési rendszert támadja meg és okoz ezekre jellemző tüneteket, azonban egyre több esetet feldolgozó statisztikák, kutatások mutatnak rá neurológiai érintettségre is.

A COVID neurológiai tünetei

Más légúti fertőzések esetén sem ritka neurológiai tünet (például influenza esetén is gyakori a fejfájás), de a COVID vírus jellemző tünete az íz-és szaglásvesztés, fejfájás, izom-és ízületi fájdalmak. A koronavírus a főbb tünetek megszűnése és a pozitív tesztek után is többeknek elhúzódó szövődményeket, állapotot okozhat. Sokan még hetekig érzik ezeket a tüneteket még akkor is, ha a vírus csak enyhe lefolyású volt. Ilyenkor javasolt további vizsgálatokkal kiszűrni az esetleges szervi elváltozásokat, és tudatosan, fokozatosan visszatérni a korábbi aktív mindennapokhoz.

Jellemző neurológiai tünetek:

• Fejfájás, tenziós fejfájás
  • Íz- és szaglásvesztés
  • Izomfájdalom
  • Szédülés
  • Zavarodottság, tudatzavar

Láztalan COVID betegeknél gyakrabban jelentkezik fejfájás, ami nehezíti a fertőzöttség és a tünet okának felderítését.

Koronavírus neurológia szövődményei

A The Lancet Neurology neves szakmai folyóiratban megjelent tanulmányban egyre több súlyos szövődményről számolnak be a kutatók. A fertőzés mind a központi, mind a perifériás idegrendszerre hathat, és ennek megfelelően alakulnak ki a szövődményei is:

• Maradandó íz- és szaglásvesztés
  • Agyhártyagyulladás
  • Guillain-Barré szindróma
  • Stroke
  • Neurológiai-pszichés szövődmények
  • Kognitív zavarok, demencia
  • Gyermekeknél Kawasaki betegség

A leggyakoribb neuro-pszichiátriai komplikáció az agyi működés változatos, súlyos károsodása, majd lassú javulással.

Íz- és szaglásvesztés

Statisztikák szerint majdnem minden második COVID fertőzöttnél jelentkezik az íz- és szaglásvesztés tünetként, azonban 90%-ban ez el is múlik négy héten belül. A tünet kialakulásának oka és mechanizmusa még nem teljesen tisztázott, azonban úgy tűnik, a vírus nem a szaglóidegeket támadja meg, hanem a hozzájuk kapcsolódó sejteket. Néhány esetben a tünet megmarad, ekkor mindenképp érdemes neurológushoz fordulni.

Milyen más szövődményei lehetnek a koronavírusnak?

A COVID vírus ugyan elsődlegesen a tüdőt támadja, bár ahhoz is hozzájárulhat, hogy a szervezet túlzott immunválaszt produkáljon, ami fokozza a gyulladást szerte a testben. Emiatt az egyik leggyakoribb szövődménye a szívizomgyulladás. Főképp mérsékelt tünetek elmúlta után, még a felépülés során is óvatosnak kell lenni, és érdemes kardiológushoz fordulni amennyiben az alábbi tünetek továbbra is fennállnak, negatív teszt ellenére is:

• mellkasi fájdalom
  • extrém fáradtság
  • légzési nehézségek
  • ödémásodás

Szívizomgyulladást okozhat a koronavírus által kialakult tüdőgyulladás is. A tüdőgyulladás tüneteit nehéz felismerni, mivel nagyon hasonlóak a fertőzéskor előforduló tünetekhez: magas láz, száraz, köhögés, légzési nehézségek, izomfájdalmak, fáradékonyság. A tüdő hörgőcskéi ekkor folyadékkal telhetnek meg amiben mindkét tüdő érintett, a fertőzés még aktív szakaszában.

Vizsgálatok COVID után

A koronavírus neurológiai szövődményeinek kivizsgálására az első lépés a neurológus felkeresése. A beteg kikérdezésétől, a tünetektől és a fizikális vizsgálatoktól függően indokolt lehet EEG vizsgálat elvégzése is az agyi szövődmények, rendellenességek felfedésére.

Neurológiai-pszichés tünetek esetén ajánlott a neuropszichológiai kezelés is.

Források

Kevin Jiang. How COVID-19 Causes Loss of Smell, Harvard Medical School honlap, 2020.Július 24.

Mark A E et al. Neurological associations of COVID-19.  Lancet Neurol 2020; 19: 767–83

Walker A, Pottinger G, Scott A, Hopkins C. Anosmia and loss of smell in the era of covid-19. BMJ 2020;370:m2808

• Dr. Prinz Géza

• neurológus, pszichiáter, infektológus
    • epilepszia
    • demencia, Alzheimer kór
    • idegzsába (neuralgia)
    • gerincből kiinduló fájdalmak
    • agyhártyagyulladás, agyvelőgyulladás

• Személyes, rendelői vizit

Páciensek fogadása COVID fertőzés után:

• negatív PCR lelet

Szédülés - nem csak koronavírus okozhatja

A szédülés bizonyítottan a koronavírus fertőzés egyik tünete lehet, de fontos tudni arról, hogy nem csak vírusfertőzésekre utalhat ez a panasz. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa a leggyakoribb okokra és a kivizsgálás jelentőségére hívta fel a figyelmet.

Karácsonyig minden péntek Brown Friday!

A Prima Medica EgészségHálózat és páciensei ismét a ferencesekkel együtt segítenek a rászorulóknak.

Prima Medica Egészséghálózat