Látászavar, zsibbadás a fejfájás alatt? Ezt lehet tenni az aurás migrénnel

Dr. Vida Zsuzsanna Létrehozva: 2019.07.31 Módosítva: 2019.10.09

Az aurás migrén egy összetett, nehezen kibírható fejfájás típus, amelynek a kezelése is több pillérre alapozódhat. Dr. Vida Zsuzsanna, a FájdalomKözpont neurológusa összefoglalja, amit erről a betegségről érdemes tudni.

Mi a különbség a migrén és egy egyszerű fejfájás közt?

A migrén előfordulása a teljes népességre vonatkoztatva 8-12 %, aura jelenséggel az esetek harmada jár együtt.  A gyorsan és csak időnként előbukkanó fejfájáshoz képest a migrén egy jelentős életminőség romlást okozó probléma, ami a munkaképtelenség gyakori oka is. A migrén elsősorban a 20-50 év közti nőket érinti és az elsődleges vagy önálló fejfájások közé tartozik, ami azt jelenti, hogy nem áll más, fejfájást okozó betegség a hátterében.
Az anamnézis felvételekor rákérdezünk a lehető legtöbb körülményre: milyen gyakran fordul elő, mikor kezdődött, jelenleg is fáj-e, alváskor is jelentkezik-e, milyen erős, hol érzi a fájdalmat a páciens, milyen a jellege, vannak-e kiváltó, súlyosbító vagy enyhítő tényezők. Jellemzően - az akut és bizonyos speciális esetek kivételével - fejfájásos panasz esetében MR vizsgálatot is végzünk, amelyre azonban nem feltétlenül kerül sor, ha típusos migrénről van szó, amely hosszú ideje fennáll, jellegében, gyakoriságában nem változik, és nem kapcsolódik mellé epilepsziás roham vagy fokális neurológiai tünet – ismerteti Vida doktornő.

Íme, a migrén jellemzői:

• Többnyire a fej egyik oldalán jelentkezik a pulzáló fájdalom.
  • Tízes fájdalompontozó skálán 6-9-es erősségű.
  • A fizikai aktivitás fokozza.
  • Gyakori velejárója a hányinger, a hányás, a fénytúlérzékenység.
  • Nőknél háromszor gyakrabban jelentkezik.
  • Órákon, vagy akár 1-2 napon át is tarthat.
  • Aurajelenség előzheti meg a fájdalmat.

Mi az az aura jelenség?

Az aura a fejfájást megelőző időben jelentkező reverzibilis (vagyis visszafordítható) neurológiai tünet, amely néhány percig, legfeljebb egy óráig tart. A leggyakoribb és legtípusosabb a vizuális aura, de léteznek más formái is. Lehetséges aura tünetek:

• Vizuális tünetek: látótérkiesés, csőlátás, fortifikációs spektrum - egy középkori várhoz hasonló alak megjelenése a látótérben. A látási jelenségek ugyanis általában fekete-fehérek, a középről haladnak kifelé, többnyire cikk-cakk vonalban – ezeket jellemzően villámoknak írják le a betegek. Előfordulhat látótérkiesés, ami fekete vagy fehér foltok megjelenését jelenti a látómezőben. Nem ritka a micropsia és a macropsia, amikor a beteg kisebbnek vagy nagyobbnak látja a tárgyakat.
  • Szenzoros tünetek: arc-, nyelv-, végtagzsibbadás, amelyet meg kell különböztetni a stroke-tól.
  • Motoros tünetek: végtaggyengeség.
  • Beszédzavar, agytörzsi tünetek.

Hogyan kezelhető a migrén?

Migrén esetén két lehetőségünk van: a roham esetén alkalmazandó és a megelőző kezelés. Az első esetben a cél a kezdődő, vagy már fennálló fájdalom és a kísérő tünetek csökkentése. Rohamgyógyszerként jól használhatóak a hányás és fájdalomcsillapítók kombinációját tartalmazó készítmények. Erősebb vagy nagyobb korlátozottságot okozó migrénes fejfájás esetén a triptánok (specifikusan migrénellenes szerek) jelentik a megoldást – hangsúlyozza dr. Vida Zsuzsanna, a FájdalomKözpont neurológusa. - A megelőző kezelést akkor javasoljuk, ha gyakoribb, vagy hosszan tartó fejfájások jelentkeznek. Ezeket a gyógyszereket rendszeresen kell szedni, ilyenek szerek például bizonyos antidepresszánsok, egyes epilepszia ellenes gyógyszerek, illetve bétablokkolók – csakis orvosi felügyelet mellett. Ha a migrén terhes nőknél, gyermekeknél, stressz kiváltotta fejfájásban jelentkezik, hatásosak lehet a relaxációs technikák, a pszichoterápia. Fontos lehet más szakorvosok, például ortopéd orvos bevonása és az életmódbeli változások, főként a rendszeres, nem túl megterhelő fizikai aktivitás, a rendszeres étkezések és a megfelelő alvási időszakok betartása.

Forrás: FájdalomKözpont (www.fajdalomkozpont.hu)

Bal kar fájdalom mellkasi fájdalom nélkül - mi lehet az oka?

Sokan megijednek a bal karban érzett fájdalomtól, mert szívinfarktusra, esetleg stroke-ra asszociálnak. Holott ennek a tünetnek számos más oka lehet, amelyekről dr. Jakab Gábor PhD, a Neurológiai Központ neurológusa beszélt.

Kéz- karzsibbadás, gyengeség? Mellkaskimeneti szindróma is lehet

A mellkaskimeneti szindrómák a nyaki szakasz anatómiai rendellenességeinek következtében alakulnak ki. A három betegséget összefoglaló tünetegyüttes lényege, hogy a nyak területén található nagyerek, illetve a felső végtag idegfonata nyomás alá kerül, ezért zsibbadás, érzéskiesés, izomgyengeség alakul ki a kézben, a karban. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa összefoglalta a tudnivalókat.

Prima Medica Egészségcsoport