Porckorongsérv

Létrehozva: 2023.06.20 15:06 | Módosítva: 2023.12.05 14:51

A porckorongsérv napjainkban egy fájdalmas, ám egyáltalán nem egy ritka kórkép. Sőt, egyre gyakoribb, ami elsősorban az ülő életmódnak köszönhető, de okozhatja az is, ha a gerinc – tartósan – fokozott terhelésnek van kitéve.

Tartalom

A gerincoszlop felépítése

Mi a porckorongsérv?

A porckorongsérv kialakulása

A porckorongsérv tünetei

A porckorongsérv lokalizációja

A porckorongsérv diagnózisa

A porckorongsérv kezelése I. – gyógyszerrel

A porckorongsérv kezelése II. – fizikoterápiával

A porckorongsérv kezelése III. – gyógytornával

A porckorongsérv kezelése IV. – orvosi segédeszközök és pihenés

A porckorongsérv kezelése V. – műtét

A porckorongsérv megelőzése

Porckorongsérvvel kapcsolatos szolgáltatások a Neurológiai Központban:

A gerincoszlop felépítése

A gerincoszlopot elsődlegesen csigolyák alkotják. Méretük és elhelyezkedésük szerint háromféle csigolya különböztethető meg egymástól. Vannak a nyaki csigolyák, összesen 7 darab – itt fut két artéria is, ami egyenesen a fejbe „vezet”. A háti csigolyákból 12 darab, illetve az ágyéki csigolyák, melyekből 5 darab van. Továbbá idetartozik még a kereszt- és farkcsont is. A csigolyák adják a gerincoszlop merev szerkezetét.

A csigolyák mellett fontos szerepe van a porckorongoknak, amik a csigolyák között találhatók. A porckorongok a gerinc teljes hosszának mintegy negyedét alkotják, és a gerincoszlop rugalmasságáért felelnek. Alakjukat tekintve szabálytalanok, a gerinc görbületének megfelelően elölről vagy hátulról kissé elvékonyodó szerkezetűek, amelyek élei a test csigolyáinak alakjához igazodnak. Szerkezetük egyenetlen: kívül sűrűbb rostgyűrű van, belül pedig puhább, úgynevezett kocsonyás szövettel van tele.

A csigolyák és a porckorongok mellett természetesen ott vannak még az ízületek, szalagok és az izmok is.

Mi a porckorongsérv?

A porckorongsérv a porckorong belső, puha szövetének a kitüremkedése, oly módon, hogy az már érinti a rostgyűrűket is, pontosabban átszakítja őket. Porckorongsérvnek tekinthető megelőző állapot, amikor a rostgyűrűk még nem szakadnak át, csak a kocsonyás szövet kitüremkedése tapasztalható. Ebben az állapotban is okozhat enyhe fájdalmat és egyéb tüneteket, hiszen a kitüremkedés nyomás alá helyezheti az idegeket, illetve a gerinccsatornát.

A porckorongsérv kialakulása

A porckorongsérv egy egyfajta elváltozásnak tekinthető, ami lehet szerzett vagy veleszületett. Előbbihez sorolható a tény, hogy a csigolyáknak van egy természetes kopási folyamata, szakszóval ezt degenerációnak nevezik. Ez a folyamat, nagyjából a 20-as évek közepén kezdődik el. Ez azonban nem jelenti azt, hogy például az időskor velejárója lenne – bármelyik életkorban kialakulhat! - a porckorongsérv, azonban a kialakulásának kockázata nő azzal, hogy a degeneráció során a porckorongok vízhiányossá válhatnak, ami problémát okozhat.

Emellett az ülő életmód is fokozott veszélyt jelent a porckorongsérv kialakulásának szempontjából, továbbá a helytelen, gerincet terhelő ülés is. De a szakszerűtlen sportolás vagy a fokozott fizikai terhelés is okozója lehet.

A porckorongsérv kialakulását tekintve egy hosszabb folyamatról van szó; folyamatos terhelés kell ahhoz, hogy kialakuljon. Tehát például egy egyszeri rossz mozdulat, vagy rossz pozíció nem okoz porckorongsérvet – egy hónapokig, évekig tartó folyamat eredménye, melyet a már említett megelőző állapot kísér – a rostgyűrűk még nincsenek átszakadva, de kitüremkedés már van.

A veleszületett rendellenességek közé tartozik például a gerincferdülés, illetve a Scheuermann-kór, ami jellemzően gyermekkorban kialakuló betegség.

A porckorongsérv tünetei

A porckorongsérv tüneteit laikusként könnyen össze lehet keverni más állapotokkal, ezért feltétlenül szükséges neurológiai, illetve reumatológiai kivizsgálás is, hogy el lehessen különíteni más kórképektől és, hogy pontos diagnózis szülessen.

A porckorongsérv tünetei a következők lehetnek:

• végtagzsibbadás (ez lehet akár mind a két oldalt érintő) (állandó vagy időszakos)
  • érzéskiesés
  • erős fájdalom
  • izomgyengeség
  • a mozgás beszűkülése (pl. lehajlási képesség)
  • ágyéki érintettség esetén előfordulhat here fájdalom
  • vizelettartási zavar (inkontinencia)

A porckorongsérv lokalizációja

A porckorongsérv nem csak az ágyéki régiót érinti – bár ez a leggyakoribb -, hanem ugyanúgy előfordulhat a nyaki, illetve a háti szakaszon is. A tünetek árulkodóak lehetnek, hiszen míg a nyaki porckorongsérv esetében jellemzően a lapocka irányába és a karokba sugárzik fájdalom és érezhető zsibbadás, míg az ágyéki porckorongsérv esetében az alsó végtagokban érezhető a bizsergés. Rendkívül súlyos esetben az utóbbi okozhat akár járásbeli problémákat is. Ritkán előfordulhat, hogy az idegi eredetű fájdalom akkora, hogy a beteg mozdulni is csak nehezen tud.

A porckorongsérv diagnózisa

A diagnózis felállításában érdemes felkeresni neurológus szakorvost, hiszen alapvetően egy gerinc eredetű problémáról van szó. Az anamnézis felvételen és a fizikális vizsgálaton túl, szükség lehet röntgen, CT vagy MR vizsgálatra, azonban az ENG/EMG vizsgálatokkal van lehetőség megállapítani azt, hogy az ideggyökök sérültek-e, és ha igen, akkor milyen mértékben. Ez a diagnosztizálást és az állapot felmérését nagyban segíti.

Az ENG vizsgálat során történik konkrétan az idegek vizsgálata. A vizsgálat során a bőrön keresztül elektromos árammal ingerlik az idegeket. A vizsgálat némi kellemetlenséggel jár, azonban rendkívül pontos képet ad az ideges sérültségéről.

Cikkek melyeket mindenképpen olvasson el!

A porckorongsérv kezelése I. – gyógyszerrel

Konkrét gyógyszer, ami kifejezetten porckorongsérvre van, nem létezik. A kezelés főképp fájdalomcsillapítókból és nem szteroid gyulladáscsökkentőkből áll. Ilyen például a diclofenac vagy az ibuprofen. Szükség esetén előfordulhat izomlazítók adása is. Súlyos esetben – komoly fájdalmak esetén – megtörténhet, hogy kórházi kezelésre van szükség, hogy a fájdalomcsillapítót intravénásan lehessen adni a páciensnek.

A porckorongsérv kezelése II. – fizikoterápiával

A fizikoterápiát akkor javasolt végezni, ha a porckorongsérvvel járó fájdalom és állapot krónikussá vált. Ha a páciens bizonyos időközönként fizikoterápián vesz részt, úgy a panaszai hosszabb-rövidebb időre megszűnhetnek. A fizikoterápia a porckorongsérvet megelőző állapotban is segítségre lehet.Porckorongsérv

Ennek során általában az úgynevezett lágylézer kezelés történik. Ez az eljárás sejtszinten hoz javulást: mélyen javítja a szövetek keringését, ezáltal gyorsabb javulást hoz el; éppen emiatt használható hatékonyan például porckorongsérv esetében is. De ugyanígy egyéb, idegrendszert érintő állapotokban, betegségekben is a kezelés szerves része. Ilyen betegség többek között az alagút szindróma, a reumatoid artritisz, különböző ideggyulladások, de akár migrén esetén is előfordul az alkalmazása.

A porckorongsérv kezelése III. – gyógytornával

A fizikoterápiához hasonlóan, a gyógytornának is főként a megelőző állapotokban van jelentős szerepe, hiszen ilyenkor sok esetben a folyamat még akár vissza is fordítható; megelőzve a rostgyűrű átszakadását. Ilyenkor gerinctorna javasolt: feltétlenül gyógytornász szakemberhez kell fordulni és az általa mutatott gyakorlatokat otthon is el kell végezni. Terápiás célzattal is alkalmazható a torna, azonban fontos, hogy nem elég csak a gyógytornásszal vagy csak otthon végrehajtani a gyakorlatokat; azokat rendszeresen végezni kell!

A porckorongsérv kezelése IV. – orvosi segédeszközök és pihenés

Fájdalom esetén vagy fellángolás esetén a pihenés is szükséges lehet. Azonban fontos, hogy ez maximum néhány napig tartson, nem kell – sőt – hetekig ágyban tartózkodni, az izmoknak szüksége van a mozgásra. A folyamatos fekvés csak ronthat az állapoton! Szükség esetén gerincfűző hordását is javasolhatja az orvos, ami a helyes testtartásban segíthet, ezáltal csökkentheti a nyomást az idegeken.

A porckorongsérv kezelése V. – műtét

A porckorong műtéti kezelésére abban az esetben van szükség, ha a tünetek súlyosak. Ilyen például a vizelési és székelési zavarok, vagy a bénulás. Indikáció lehet még, ha a gyógyszeres kezelés, fizikoterápia és gyógytorna néhány hónap alatt nem hoz javulást a páciens állapotában. Sajnos azonban ez sem jelent végleges megoldást a problémára, a sérv kiújulhat. Éppen ezért ténylegesen csak akkor végzik, amikor a fentebb említett panaszokat okozza. Míg a diagnózis felállítása, és a konzervatív kezelés neurológusi feladat – aki javaslatot tehet a műtétre -, addig maga az operáció idegsebészi feladat.

A porckorongsérv megelőzése

A porckorongsérvben ugyan kis mértékben, de szerepet játszhatnak genetikai tényezők is, ezek ellen kevesebbet lehet tenni. Ugyanakkor az ülő életmódot folytatók esetében megelőzhető a porckorongsérv kialakulása. Ehhez szükséges egy helyes ülőmagatartás kialakítása és (megtartása); ezt el lehet érni deréktámasztó párnával, vagy ülőlabda használatával, ami a gerincnek kifejezetten hasznos. Nehéz hosszasan egy helyben ülni, ezért nap közben érdemes többször felállni, megmozgatni kicsit a végtagokat, ezzel elkerülve a helytelen ülést. Továbbá a vénák egészsége miatt is szükséges egy kis mozgást beiktatni még irodai munka közben is.

• Dr. Mayer Ibolya

• neurológus

Neurológiai szakorvosi vizsgálatok az alábbi betegségekben:

• demencia
    • gerincből kiinduló fájdalmak, porckorongsérv, isiász
    • perifériás idegrendszeri kórképek
    • neuropátiák
    • traumás idegsérülések

Elektrofiziológiai vizsgálatok (ENG/EMG):

• alagút szindrómák, traumás idegkárosodások
    • több ideg érintettsége (polyneuropathia)
    • ideggyökök, idegfonatok betegsége
    • izombetegségek

Kizárólag felnőtt ellátás (18 éves kor felett)

Rendelési helyszíne: 1147 Budapest, Csömöri út 18.

ENG/EMG vizsgálatok végzése. Személyes, rendelői vizit.

A demencia és a stroke közös tőről fakad?

Al Capona, Semmelweis Ignác, Ady Endre és Nietzsche – ki gondolná, hogy e híres személyek közt a kapocs éppen a demencia? A demencia az az elbutulásnak is nevezett  a tünetcsoport, amelyet számos ok válthat ki, és az elmúlt évszázadok folyamán változott a tényleges oka, a leggyakoribb oka, illetve a ...

SPECIALIZÁLT KÖZPONTOK