EMG vizsgálat

Szerző: dr. Babai László | Létrehozva: 2019.10.21 14:54 | Módosítva: 2019.10.22 17:00

Az EMG a vázizmok motoros egységeinek működéséről ad felvilágosítást. Az elektrofiziológiai vizsgáló módszerek közé tartozik. A vizsgálat lényege, hogy az izom mozgása közben az izomsejtekben létrejövő aktivitás vizsgálható felszíni vagy tűelektródák segítségével. Az izom mozgásakor, mozgatásakor jellegzetes elektromos változások zajlanak le az izomsejtekben, melyek megfelelő regisztrálásával az izom betegségeire lehet következtetni. Az alkalmazott műszer az izomválasz kialakulása során létrejövő elektromos változásokat rögzíti.

Az EMG az egyik legalkalmasabb vizsgáló eszköz az alábbi betegségek megállapításában:

• különböző eredetű bénulások, izomsorvadások vizsgálata
  • ideggyökök károsodásának mértéke és az idegfonatok érintettségének mértéke
  • környéki idegek és izmok betegségének megállapítása
  • idegsérülés után az ideg felépülési fokának meghatározása
  • gerincvelői mozgató idegsejtek betegségének kimutatása
  • akut vagy krónikus elkülönítés egyes betegségek esetében

A vizsgálattal el lehet különíteni az idegi és izom eredetű betegségeket.

A vizsgálat során az orvos egy tűelektródát vezet a meghatározott izmokba – egyszerre csak egybe! Ez által nyer megfelelő képi és hang információt az izmok és idegek elektromos működéséről. Ezek az információk segítenek a helyes diagnózis felállításában.

A leggyakrabban vizsgálat betegségek előzetes neurológiai javaslat alapján

• spinális gyöki károsodás
  • motoneuron (mozgató ideg) betegségek: ALS, spinalis izom atrophie
  • myasthenia gravis
  • izmok saját betegségei
  • külső tényezők okozta izombetegségek

Az EMG az izom elektromos aktivitását pihenés, enyhe összehúzódás és erőteljes összehúzódás alatt méri. Az izomszövet általában nem generál elektromos jeleket pihenés közben.

Felkészülés a vizsgálatra

• Különösebb felkészülést nem igényel, bizonyos esetekben javasolt a vizsgálatot megelőző 2-3 órában a koffein tartalmú italok (kávé, tea, kóla, stb..), valamint a dohányzás mellőzése.
  • Tájékoztatni szükséges a kezelőorvost az alkalmazott gyógyszerek, valamint gyógyhatású készítmények szedéséről
  • Szívritmus szabályozó viseléséről tájékoztatni kell a vizsgálatot végző orvost
  • A vizsgálat előtt néhány nappal nem javasolt krémek, olajok használata a bőrön

Az EMG vizsgálat nem javasolt véralvadásgátló szedése alatt, valamint beültetett pacemakert viselő betegeknél a sorozatingerlés szintén nem ajánlott!

A vizsgálat alatt

• el kell távolítani minden olyan ruházatot, ékszert, hajdíszt, szemüveget, stb..amelyek zavarhatják a vizsgálatot
  • az orvos megtisztítja a bőrfelületet, ahol a tűket el kell majd helyezni
  • ezután a steril tűket beilleszti a vizsgálandó izmokba
  • enyhe fájdalommal járhat, amennyiben zavaró a fájdalom, azt jelezni kell az orvosnak

A vizsgálat utáni napon előfordulhat izomfájdalom. Amennyiben nem szűnik meg a fájdalom, tájékoztatni kell a vizsgálatot végző orvost.

Parkinson-kór – miért érinti gyakrabban a férfiakat?

A Parkinson-kór nemi különbségeinek vizsgálatára számos tanulmány született, melyek arra az eredményre jutottak, hogy a betegség előfordulása a férfiaknál 1,5–2-szer gyakoribb, mint a nőknél. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa a nemek közti különbségekről beszélt a betegség tekintetében.

Honnan ismerhető fel az agyhártyagyulladás?

A központi idegrendszer fertőzései, így az agyhártyagyulladás és az agyvelőgyulladás sokak számára nagyon ijesztőnek tűnnek. Ugyanakkor dr. Prinz Géza, a Neurológiai Központ neurológusa, pszichiáter, infektológus szerint ezek jóval ritkábbak, mint gondolnánk, azonban fontos ismerni azokat a tüneteket, amelyekkel orvoshoz kell fordulni.

Prima Medica Egészségcsoport