ENG / EMG vizsgálat

Szerző: Neurológiai Központ | Létrehozva: 2019.10.21 14:54 | Módosítva: 2021.04.09 12:36

Az ENG és EMG vizsgálatok során a környéki (perifériás) idegek és az izmok állapotát, működését vizsgáljuk. A vizsgálat elengedhetetlen számos kórkép megállapításához, segítségével elkülöníthető a mozgató idegsejtek illetve az izmok betegségei, meghatározható az idegkárosodások típusa, mértéke, az idegek megbetegedésének helye, az elváltozás akut vagy krónikus jellege.

Az ENG / EMG az egyik legalkalmasabb vizsgáló eszköz az alábbi betegségek megállapításában:

• különböző eredetű bénulások, izomsorvadások vizsgálata
  • ideggyökök károsodásának mértéke és az idegfonatok érintettségének mértéke
  • környéki idegek és izmok betegségének megállapítása
  • idegsérülés után az ideg felépülési fokának meghatározása
  • gerincvelői mozgató idegsejtek betegségének kimutatása
  • akut vagy krónikus elkülönítés egyes betegségek esetében

JELENTKEZZEN BE ENG / EMG VIZSGÁLATRA

Az EMG és ENG vizsgálatok külön-külön és együtt is szükségesek lehetnek egyes ideg-és izombetegségek diagnózisához.

Alkalmazásuk segítségével elkülöníthetők a mozgató idegsejtek illetve az izom betegségei, meghatározható az idegkárosodások típusa, a környéki idegek megbetegedésének pontos helye.

Kapcsolódó cikkünk

Miért hasznos az ENG/EMG vizsgálat a neurológiában?

A neurológiai vizsgálatok sorában többen találkozhattak már az ENG és az EMG megnevezésekkel, de kevesen tudják, valójában milyen vizsgálatra vonatkoznak a rövidítések, milyen esetekben érdemes ENG / EMG vizsgálatot végezni.  Dr. Torák Gyöngyi, a Neurológiai Központ neurológusa, neurofiziológus válaszolt a kérdésekre.

ENG – Elektroneurográfia

A környéki idegek állapotát, működését vizsgálja számos paraméter segítségével. Ezek eltérései a környéki idegrendszer különböző kórállapotaira utalnak, a módszerrel a mozgató- és érzőidegek is vizsgálhatók. A vizsgálat során az idegeket a bőrön keresztül elektromos árammal ingereljük és a kapott választ a bőrön elhelyezett felületi elektródákkal elvezetjük, majd a kapott adatokat elemezzük. Ezek eltérései az idegrendszer különböző kórállapotaira utalnak.

EMG – Elektromiográfia

A vizsgálattal az izmok működéséről kapunk információt, itt elektromos ingerlés nem történik. A vizsgálat lényege, hogy az izomba vékony tűelektródát szúrunk és nyugalomban, valamint az izmok akaratlagos működtetése során nyert választ vezetjük el és ezt elemezzük.

A vizsgálatok együttműködést igényelnek és a beteg számára némi kellemetlenséggel járnak (elektromos ingerlés, tűszúrás). A tünetek kezdetéhez képest általában 2-3 hét elteltével érdemes a vizsgálatot elvégezni.

A leggyakrabban vizsgálat betegségek előzetes neurológiai javaslat alapján

• spinális gyöki károsodás és idegfonat károsodás elkülönítése
  • motoneuron (mozgató ideg) betegségek
  • myasthenia gravis
  • izmok saját betegségei (myopathiak)
  • polyneuropathiák
  • mononeuropathiák (alagút szindrómák)

Felkészülés az ENG / EMG vizsgálatra

• Különösebb felkészülést nem igényel
  • A vizsgálat előtt nem javasolt krémek, olajok használata a bőrön
  • Tájékoztatni szükséges a kezelőorvost az alkalmazott gyógyszerek, valamint gyógyhatású készítmények szedéséről
  • Bizonyos véralvadásgátló gyógyszerek szedése esetén (Syncumar, NOAC, stb.) a vizsgálat elvégzése általában nem javasolt
  • Szívritmus szabályozó viseléséről tájékoztatni kell a vizsgálatot végző orvost (repetitív ingeráram vizsgálat nem végezhető)

Az ENG / EMG vizsgálat menete

• el kell távolítani minden olyan ruházatot, ékszert (gyűrű, karkötő, karóra), amelyek zavarhatják a vizsgálatot
  • az orvos megtisztítja a bőrfelületet, ahol az elektródákat (vagy tűt) el kell majd helyezni
  • ezt követően az ideg elektromos árammal történő ingerlése következik a bőrön keresztül, amely az izmok enyhe összehúzódásával jár
  • enyhe fájdalommal járhat, amennyiben zavaró a fájdalom, azt jelezni kell az orvosnak

A vizsgálat utáni napon előfordulhat izomfájdalom.

• Dr. Torák Gyöngyi

• neurológus, neurofiziológus

Neurofiziológiai vizsgálatok (ENG/EMG):

• alagút szindrómák és egyéb neuropátiák
    • polyneuropátiák
    • plexopathiák és radicularis eltérések elkülönítése
    • myasthenia gravis
    • izombetegségek
    • motoneuron betegségek

Személyes, rendelői vizit

Miért hasznos az ENG/EMG vizsgálat a neurológiában?

Izomgyengeség, érzészavar? COVID-19 utáni tünet is lehet

Az már egyre inkább közismert, hogy a koronavírus fertőzés a központi és a perifériás (környéki) idegrendszerre is hatással van. Utóbbi jellegzetes tünete az íz- és szaglásvesztés, azonban egyre többen tapasztalják az érző- és mozgató idegeket érintő panaszokat is. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa a COVID-hoz köthető neuropátia furcsa, nehezen azonosítható tüneteire hívta fel a figyelmet.

Dr. Torák Gyöngyi neurológus, neurofiziológus

Prima Medica Egészséghálózat