Bal kar fájdalom mellkasi fájdalom nélkül - mi lehet az oka?

Dr. Jakab Gábor PhD Létrehozva: 2020.10.21 Módosítva: 2021.08.09

Sokan megijednek a bal karban érzett fájdalomtól, mert szívinfarktusra, esetleg stroke-ra asszociálnak. Holott ennek a tünetnek számos más oka lehet, amelyekről dr. Jakab Gábor PhD, a Neurológiai Központ neurológusa beszélt.

Mikor veszélyes a bal kar fájdalom?

A bal karban jelentkező fájdalom lehet éles, lüktető, vagy éppen tartós, tompa jellegű, elképzelhető, hogy gyengeségérzet társul mellé, vagy a kar mozgatása válik nehezítetté. Ezeket a jelenségeket érdemes pontosan megfigyelni, és számon tartani. Az ilyen tünetek oka kereshető az ízületekben, a nyaki gerincben, vagy a környéki idegekben.
Ha azonos oldali végtagokban jelentkezik zsibbadás, gyengeség, esetleg különböző mértékű egyensúlyzavar, zavart gondolkodás, beszédzavar, komoly fejfájás is csatlakozik a tünetekhez, akkor mentőt kell hívni, hiszen ezek a stroke jelei is lehetnek. Amennyiben a bal kar fájdalma mellé mellkasi fájdalom, légszomj, hideg verítékezés társul, akkor szívinfarktusra kell gondolni.

Mi okozhatja a bal kar fájdalmát?

Sérülés

Ha tudjuk, hogy a váll vagy a kar megsérült, például egy ütés vagy esés következtében, akkor ki kell zárni csonttörést, izomsérülést, vagy nagyobb vérömlenyt, erre röntgenfelvétel vagy ultrahangvizsgálat lehet alkalmas.

Perifériás neuropátia

A bal kar fájdalom, zsibbadás akár neuropátiás tünet is lehet.Az agyon és a gerincvelőn kívüli idegek, vagyis a perifériás idegrendszer károsodása miatt kialakuló tünetek igen változatosak lehetnek. Fájdalom és érzéketlenség jelentkezhet a karokban, kezekben, alszárakban, lábfejekben, de mutatkozhat koordinációs nehézség, akaratlan izommozgások, a motoros feladatok elvégzésének nehézsége, és akár erős izzadás vagy emésztési problémák is színezhetik a betegséget.  Perifériás neuropátia nagyon gyakran cukorbetegeknél alakul ki, továbbá egyes autoimmun betegségekben (például reumatoid artritisz, lupus erythematosus), vitaminhiányos állapotokban (pl. B1, B12), valamint túlzott alkoholfogyasztás, és egyes gyógyszerek hatására.

Alagút szindróma

A váll- és a karfájdalom okaként alagút szindróma is diagnosztizálható.Az alagút egy szűk anatómiai rés, amely csatornául szolgál az ereknek és idegeknek. Ha ebben a csatornában kialakul egy duzzanattal, esetleg vizenyővel járó gyulladás, az az átmérő csökkenését fogja eredményezni, egyre inkább nyomás alá kerülnek az erek és az idegek, ami a panaszok kialakulásához vezet. Az alagút szindrómák sokféle tüneteket produkálhatnak. Zsibbadás, fájdalom, súlyosabb esetben érzéskiesés, gyengeség utalhatnak az adott területet, pl. a kart, az ujjakat beidegző idegek összenyomódására, megszorulására. A tünetek kezdetben enyhék, például furcsa zsibbadásérzésként jelentkeznek, súlyos esetben azonban izomsorvadás is kialakulhat. Egyes betegségek, állapotok növelik a kockázatot, mint például elhízás, terhesség, cukorbetegség, myxoedema, rheumatoid arthritis, köszvény, de az olyan foglalkozások is hajlamosító tényezőnek számítanak, amelyek erősen igénybe veszik a kart, a kezet, a csuklót, az ujjakat.

Migrén

A migrénes roham bevezető „aura” jelenségekkel járhat, ezek lehetnek vizuálisak (például látótérkiesés, fényes pontok a látómezőben), szenzorosak (például zsibbadás), motorosak (például végtaggyengeség), és jelentkezhet beszédzavar is. Az aurát követi maga a fejfájás, ami migrénnél tipikusan hang- és fénykerüléssel jár, a beteg pihenésre, csendes, sötét szobára vágyik, esetleg émelyeg is. A fejfájás megszűnése általában fokozatos, alvás és esetenként hányás után következik be.

Fontos az orvosi vizsgálat

- A bal kar fájdalmának számos oka lehet, ezért nagyon fontos, hogy pontosan tudjuk, mi okozza a tünetet – hangsúlyozza dr. Jakab Gábor PhD, a Neurológiai Központ neurológusa. - Ha tehát nem nyilvánvaló az ok, ha a fájdalom nem múlik el néhány nap alatt, esetleg erősödik, vagy más tünetek – például zsibbadás, érzéskiesés, fejfájás, szédülés - is csatlakoznak mellé, akkor ki kell zárni idegrendszeri eredet lehetőségét. Ehhez gyakran műszeres vagy képalkotó diagnosztikát kell igénybe venni.

Forrás: Neurológiai Központ (www.neurologiaikozpont.hu)

• Dr. Jakab Gábor PhD

• neurológus