Bordaközi fájdalomtól az arcidegzsábáig

Dr. Jakab Gábor PhD Létrehozva: 2020.02.26 Módosítva: 2020.02.26

Az idegi eredetű fájdalmakat a szakorvosok az érintett testrészek szerint különítik el. Dr. Jakab Gábor PhD, a Neurológiai Központ neurológusa szerint a pontos diagnózis a kezelés sikerének egyik legfontosabb kulcsa.

Íme, a neuralgiák típusai

Arcidegzsába

Az idegi fájdalmak kezelésében a neurológus tud segíteni.Az orvosi nevén trigeminus neuralgiának nevezett arcidegzsába jellegzetes, rendszerint 1-2 másodpercig tartó, nagyon intenzív, leggyakrabban áramütéshez hasonlóként leírt arcfájdalom. Ez a villanásszerű arcfájdalom a homlokot, az orcát és az állkapcsot érinti. A fájdalmak hetekig, hónapokig tartó periódusokban naponta többször is jelentkezhetnek, és egy-egy ilyen fellángolást évekig tartó panaszmentesség is követhet. Ezek a benyilalló fájdalmak olyan intenzívek, hogy jelentkezésükkor a betegek megmerevednek, grimaszba rándul az arcuk, innen ered az arcidegzsába elnevezés is.

Herpeszvírus okozta neuralgia

A herpesz vírusok okozhatnak az ajkakon és a nemi szerveken is fájdalmasan viszkető hólyagocskákat, és övsömört is előidézhetnek. A legjellemzőbb idegrendszeri szövődményt az övsömör okozza. Gyakran a bordaközi idegek mentén lép fel az övszerűen kisugárzó fájdalom. A diagnózis sokszor a nagyon erős fájdalom utáni napokban jelentkező viszkető kiütések megjelenésekor születik meg, ugyanis elhelyezkedésük a gerincből kilépő idegek ellátási területének megfelelő, így a tünet könnyen beazonosítható. A kiütések két hét múlva leszáradnak, viszont az elviselhetetlen fájdalom hetekig is tarthat.

Occipitalis neuralgia

A tarkótájon jelentkező idegi fájdalom nem túl gyakori jelenség, és számos okra vezethető vissza. Gyulladás, nyaki sérülés, cukorbetegség, fertőzés, hirtelen mozdulat, a nyakizmok feszülése vagy akár egy ezen a testtájon elhelyezkedő daganat is okozhatja a koponya hátsó részéről induló fájdalmat, ami a fejtetőre és a szem hátsó részére is kisugározhat.

Perifériás neuropátia

Zsábák, idegfájdalmak komplex kezelése a Neurológiai Központban.Az agyon és a gerincvelőn kívüli idegek, vagyis a perifériás idegrendszer károsodása miatt kialakuló tünetek igen változatosak lehetnek. Fájdalom és érzéketlenség jelentkezhet a karokban, kezekben, lábakban, lábfejekben, de mutatkozhat koordinációs nehézség, akaratlan izommozgások, motoros feladatok elvégzésének nehézsége, és akár erős izzadás vagy emésztési problémák is kísérhetik a betegséget.  Perifériás neuropátia nagyon gyakran cukorbetegeknél alakul ki, továbbá egyes autoimmun betegségekben (például reumatoid artritisz, lupus erythematosus), vitaminhiányos állapotokban (pl. B1), valamint túlzott alkoholfogyasztás és egyes gyógyszerek hatására.

Bordaközi fájdalom

A mellkas, vagy a has területére egy sávban kisugárzó, intenzív, neuralgiás típusú fájdalom sokszor a már említett övsömör következménye, de ettől függetlenül minden olyan elváltozás, ami a csigolyaközti idegdúcokat, vagy azt a gerincvelővel összekötő hátsó ideggyökeret károsítja, bordaközi idegzsábát okozhat.

Diabéteszes neuropátia

A cukorbetegség egyik leggyakoribb szövődménye ez a betegség, amely elsősorban a kezek és a lábak érzéketlenségével, fájdalmával hívja fel magára a figyelmet.

- A neuropátiás fájdalmak kezelésekor a legfontosabb a pontos diagnózis, hiszen sok esetben – így például a diabéteszes neuropátiánál – az alapbetegség kezelése, például a vércukorszint rendezése az egyik legfontosabb teendő. Nem elég csupán a kiinduló okot kezelni, a probléma enyhítésére léteznek olyan speciális gyógyszerek, amelyeket cukorbetegek abból a célból szedhetnek, hogy kevésbé okozzon náluk problémát a diabéteszes neuropátia. Ezen kívül a megfelelő életmódnak is fontos szerepe lehet, hiszen a mozgás, a megfelelő étrend és a káros szenvedélyek elhagyása is sokat enyhíthet a panaszokon – hangsúlyozza dr. Jakab Gábor PhD, a Neurológiai Központ neurológusa. - Az idegi fájdalmaknál tehát elengedhetetlen a neurológiai kezelés, amelynek célja nem csak a fájdalom és más tünetek csökkentése, de az esetleges szövődmények megelőzése is.

Forrás: Neurológiai Központ (www.neurologiaikozpont.hu)

• Dr. Jakab Gábor PhD

• neurológus