Gyakori fejfájás

Létrehozva: 2023.07.17 13:20 | Módosítva: 2023.12.05 15:09

A fejfájás egy olyan kellemetlen állapot, amivel minden ember találkozik élete során. Azonban, ha a fejfájás gyakran jelentkezik, érdemes utánajárni az okoknak, hiszen akár komolyabb dolog is lehet mögötte.

Tartalom

Mikor van szó fejfájásról?

A gyakori fejfájás okai

A gyakori fejfájás okai I. – kevés folyadékfogyasztás

A gyakori fejfájás okai II. – kimerültség és kevés alvás

A gyakori fejfájás okai III. – migrén

A gyakori fejfájás okai IV. – gyógyszer mellékhatás

A gyakori fejfájás okai V. – magas vérnyomás

A gyakori fejfájás okai VI. – helytelen testtartás

A gyakori fejfájás okai VII. – lelki tényezők

A fejfájás diagnosztikája

A fejfájás kezelése

Gyakori fejfájással kapcsolatos szolgáltatások a Neurológiai Központban:

Online Bejelentkezés

I. kerület - Széna téri rendelő - 1015 Budapest, Ostrom utca 16.

Mikor van szó fejfájásról?

Fejfájásról akkor van szó, amikor a fej valamely pontján az ember fájdalmat érez. A fejben jelentkező fájdalom különböző típusú lehet: előfordul lüktető érzés formájában, éles fájdalomként, illetve tompa fájdalomérzet is jelentkezhet. Lokalizációját tekintve lehet egyoldali, de érintheti a fej mindkét oldalát is; jelentkezhet tarkótájékon, homlokban, de akár a szemek környékén is érezhető lehet. A fejfájás során maga a fájdalom nem feltétlenül határozható meg egyetlen pontban, hiszen kisugározhat a fej más egyéb területeire, de akár az állcsont környékére is.

Idejét tekintve szintén változó állapotról van szó: eltarthat pár óráig, de előfordulhat, hogy például migrén vagy front esetében akár napokig is. A fejfájás jelentkezhet fokozatosan, egyre erősödő formában, de akár azonnali erős és éles fájdalomként is megjelenhet. Megjelenési formája jellemzően a fejfájás típusától, illetve az okától is függhet.

A gyakori fejfájás okai

A gyakori fejfájás okai lehetnek egyszerű, hétköznapi okok, de akár komolyabb betegség és állapot is állhat a háttérben. Aki gyakran tapasztal fejfájást, annak érdemes figyelemmel kísérnie a fejfájás erősségét, gyakoriságát, illetve a kiindulásának helyét – amennyiben meg lehet határozni -, hiszen akár ez is utalhat a fejfájás okára. Ennek feljegyzéséhez érdemes lehet egy fejfájásnaplót vezetni, melyben minden pontosan feljegyzésre kerül és a későbbi diagnózist elősegítheti.

A gyakori fejfájás okainak kiderítése azért is fontos, hogy megfelelően lehessen kezelni a tüneteket; hiszen, ha valami komolyabb ok húzódik meg mögötte, úgy a fájdalomcsillapítás csupán tüneti kezelés, ami a kiváltó okot nem oldja meg.

A gyakori fejfájás okai I. – kevés folyadékfogyasztás

Az emberi szervezet több mint 60%-a víz. Ebből a vízből a nap folyamán különböző okokból kifolyólag veszíthet a szervezet – különösen nyáron, melegben, izzadás következtében -, amit a megfelelő működés és jó általános állapot fenntartásához, pótolni szükséges. A kevés folyadékfogyasztás oka nem csupán az, hogy a szervezet nagy része víz, hanem főként az, hogy az agynak is több mint 70%-át víz alkotja. Ha az ember keveset iszik, úgy a szervezet egy idő után jelzi, hogy szüksége lenne folyadékra, ami fejfájás formájában is megjelenhet.

Nyáron melegben, különösen fontos, hogy megfelelő mennyiségű vizet vigyen be az ember a szervezetébe, hiszen a magas hőmérséklet miatt, a kiszáradás veszélyes is nagyobb lehet.  Azok számára, akik gyakran „elfelejtenek” inni, megoldás lehet például a görögdinnye fogyasztása, melynek különösen magas a víztartalma.

A gyakori fejfájás okai II. – kimerültség és kevés alvás

A kimerültség, kevés pihenés is a gyakori fejfájás okai közé tartozhat. Az alvás rendkívül fontos a szervezet számára, hiszen ez az az időszak, amikor az egész test pihen és regenerálódik. Kevés és/vagy rossz minőségű alvás esetén, ez a regenerációs folyamat kimarad, ami kimerültséghez vezethet. Ilyenkor álmosságérzet jelentkezhet, esetleg kótyagosság is. A fejfájás a kimerültség gyakori tünete. Ilyen esetben jellemzően csak az tud segíteni, ha az ember megpróbál pihenni néhány napot, hiszen a fáradtság hatással van az agy működésére is azáltal, hogy a koncentrációs készség csökken, ami a teljesítmény csökkenését is magával hozza.

A gyakori fejfájás okai III. – migrén

A fejfájások egyik leggyakoribb oka a migrén. A migrén jellemzően féloldali fejfájás, ám nem minden esetben. Egy rohamokban jelentkező, erős fejfájásról van szó, melyet kísérhet például hányinger, hányás, fényérzékenység. A fájdalom mozgásra – például lehajlás, fejforgatás – fokozódhat. A roham jellemzően hosszabb ideig tart, ritkán szűnik meg néhány órán belül. A migrénes fejfájás jelentkezhet hirtelen, de lehetnek előjelei is – ezt nevezik aurás migrénnek. Ilyenkor az egyén villódzó fényeket láthat, homályos látás is előfordulhat, illetve sötét foltokat is észlelhet. Ezek a tünetek a roham előtt még fejfájás nélkül jelentkeznek, azonban, ha ez is bekövetkezik, megmaradhatnak. A migrén egy önálló kórkép, több fajtája is ismert, ennek pontos diagnosztizálása neurológus szakorvos feladata.

A gyakori fejfájás okai IV. – gyógyszer mellékhatás

Sok gyógyszer rendelkezik azzal a mellékhatással, hogy fejfájást okoz. Ez különösen igaz lehet például a kardiológiában alkalmazott gyógyszerekre, mint például a vérnyomáscsökkentők, bétablokkolók. Jó hír, hogy ez a mellékhatás elmúlik, amint a szervezet megszokta a gyógyszerrel járó változásokat. Nők körében gyakori, hogy a fogamzásgátló után tapasztalnak gyakori fejfájást: ezt a bevitt plusz hormonok okozzák. Mivel a tabletta szedésében minden hónapban néhány nap szünet tartása szükséges, így a fejfájás állandó jelenségként lehet jelen.

A gyakori fejfájás okai V. – magas vérnyomás

Önmagában a magas vérnyomás nem jár fejfájással, azonban más a helyzet akkor, amikor hirtelen emelkedésről van szó. Ehhez nem szükséges súlyosan, életveszélyesen magasra ugrania a vérnyomásnak – a „kritérium” az, hogy ez hirtelen történjen. Ennek különböző, akár kardiológiai okai is lehetnek. Hirtelen vérnyomás megugrás esetén a fejben lévő nyomás szintén hirtelen megnő, ez okozza tehát a fejfájást. Az ilyen eseteket komolyan kell venni, ugyanis akár stroke-hoz is vezethet.Gyakori fejfájás

A gyakori fejfájás okai VI. – helytelen testtartás

A helytelen testtartás okozta fejfájás valójában nyaki gerinc eredetű: ez az úgynevezett cervicogén fejfájás. Ennek során a nyak felső szakaszából indul a fájdalom, és kisugárzik a fejbe. Ez érintheti a tarkót, de a halántékot is. Főként az irodai ülőmunka során felvett ülőpozíció okozza. Jellemzően ilyenkor a gerinc nem egyenes, a fej kissé előredől, és hosszú távon ez okozhatja a fájdalmat. Erre megoldás lehet például a gyógytorna, illetve deréktámasz használata ülés idejére.

A gyakori fejfájás okai VII. – lelki tényezők

Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a gyakori fejfájás okai nem magyarázhatók fizikai okokkal. Megtörténhet, hogy a panaszokat lelki és mentális tényezők váltják ki. Ilyen lehet például a tartós stressz – amely vérnyomás emelkedéssel is járhat -, a pánikbetegség, illetve különféle pszichoszomatikus betegségek is. Fontos tisztázni, hogy ezekben az esetekben is a tünetek valósak, tehát ténylegesen megjelennek fizikailag érezhető formában, nem pedig képzelt fájdalomról van szó!

A fejfájás diagnosztikája

Gyakori fejfájás esetén mindenképpen szakorvos felkeresése szükséges, ugyanis a fentebb említett okok mellett, még számtalan egyéb tényező okozhatja a fejfájást. Ilyen ok lehet akár egy vérrög, agyvérzés, agydaganat, agyvelőgyulladás és agyhártyagyulladás is. A szakorvosi vizit keretein belül anamnézis felvétel történik, melynek során a kezelőorvos kikérdezi a pácienst a tüneteiről, azok gyakoriságáról, feltérképezi az esetleges családi halmozódás lehetőségét, életmódot és minden egyebet. Állapotfelmérésre szolgáló vizsgálatok is elvégzendők, ilyen például a látás ellenőrzése, az izomerő, egyensúly. Szükség esetén az orvos elrendelhet egyéb vizsgálatokat is.

A fejfájás kezelése

A fejfájás kezelése a kiváltó októl is függ. Jellemzően fájdalomcsillapító gyógyszerek adása történik abban az esetben, ha nincs különösebb kiváltó oka a gyakori fejfájásnak, és például migrénről van szó.

• Dr. Simon Márta

• neurológus, alvásszakértő
    • fejfájás
    • migrén
    • szédülés
    • alvászavarokkal összefüggő panaszok

Személyes, rendelői vizit

A demencia és a stroke közös tőről fakad?

Al Capona, Semmelweis Ignác, Ady Endre és Nietzsche – ki gondolná, hogy e híres személyek közt a kapocs éppen a demencia? A demencia az az elbutulásnak is nevezett  a tünetcsoport, amelyet számos ok válthat ki, és az elmúlt évszázadok folyamán változott a tényleges oka, a leggyakoribb oka, illetve a ...

SPECIALIZÁLT KÖZPONTOK