Migrénes jelenség a szemben? Fontos a kivizsgálás

Dr. Vida Zsuzsanna Létrehozva: 2019.11.12 Módosítva: 2020.04.03

A jellemzően migrénes fejfájás mellett megjelenő látási zavarok egyes esetekben önállóan is jelentkeznek, és sokszor fájdalommal is járnak. Dr. Vida Zsuzsanna, a Neurológiai Központ neurológusa, szomnológus a tünetekre és a kivizsgálás jelentőségére hívta fel a figyelmet.

A vizuális zavarok roppant kellemetlenek

- Mostanában fel-felbukkan az okuláris migrén elnevezés, ami azonban a fejfájások klasszifikációjában nem létező fogalom. A migrénes fejfájás klasszikus megelőző tünete a vizuális aura, mely jelentheti a látótér beszűkülését vagy szikrák, fényes pontok, cikkcakk vonalak megjelenését a látótérben. Előfordulhat, hogy az aura tüneteket nem követi fejfájás, ez különösen riasztó lehet a beteg számára. Ha fejfájás sem jelentkezik a többi, ún. aura jelenségen kívül, akkor általában csendes migrénről beszélhetünk (migrénes vizuális aura fejfájás nélkül) – ismerteti Vida doktornő.- Ne gondoljuk azonban, hogy ha nincs fejfájás, az aura jelenségek, így a vizuális zavarok nem olyan kellemetlenek. Ez ugyanis egy roppant zavaró, szerencsére nem túl hosszú ideig tartó állapot, amit mindenképpen érdemes kivizsgáltatni és kezeltetni.
Melyek azok a tünetek, amelyek jellemzőek a vizuális migrénes aurára?

• Átmenetileg villámok, csillagok, cikk-cakk vonalak, vagy más minták jelennek meg a látótérben.
  • A látótér közepén egy fénylő pont vagy egy vakfolt jelenik meg, amely egyre nő.
  • Fény- és hangérzékenység (gyakran már a fejfájás időszakában jelentkezik).
  • Az egyéb aura jelenségek lehetnek beszédzavar, végtaggyengeség, arc, kar, láb zsibbadása.

Az úgynevezett aura jelenségek általában 10-60 percig tartanak, és sokszor ezután következik a fejfájás szakasz, de van, hogy ez utóbbi el is marad. A fejfájás típusos kísérőjelenség a hányinger, hányás, erős hang, fény kerülése.

A kialakulás okai és a rizikófaktorok

A migrén járhat vizuális zavarokkal is, amelyeken a neurológus segíthet.A tudósok egyelőre nem biztosak sem abban, pontosan mi okozza a migrént, sem abban, miért alakulnak ki az aurajelenségek. Egyes feltételezések szerint bizonyos gyulladások állhatnak a háttérben, mások inkább rendellenes agyi elektromos tevékenységgel magyarázzák a problémát, de az határozottan megfigyelhető, hogy a hajlam jobbára öröklődik a családokban. Természetesen vannak olyan állapotok is, amelyek kiválthatnak migrénes rohamot, mint például a dehidráció, az alkoholfogyasztás (különösen a vörösbor), a kevés alvás, a hosszú autóvezetés, a túl sok koffein, bizonyos szagok, hangok, fények és egyes ételszínezékek, - adalékok.

Mi a különbség a vizuális aura és a retinális migrén közt?

- Elsősorban érdemes tudni, hogy bár a vizuális aurával járó migrén fájdalmas és esetleg ijesztő lehet, többnyire gyorsan elmúlik és megfelelő kivizsgálás után kezelhető – hangsúlyozza dr. Vida Zsuzsanna, a Neurológiai Központ neurológusa, szomnológus.
Migrén, fejfájás esetén fontos a neurológiai kivizsgálás.– Ugyanakkor a hasonló tüneteket okozó retinális migrén esetében csak az egyik szemet érinti, fél egy óránál rövidebb ideig tart, tünete szikralátás vagy vakság, mely fejfáshoz kapcsolódik. Akkor érdemes tehát erre gyanakodni, ha a jelenség csak az egyik szemet érinti, ha villogó fények jelennek meg a látótérben, vagy ha váratlanul eltűnik az egyik szem látómezejének egy része. Az esetek egy részében az egyik szem látásának elvesztése mögött nem migrén, hanem valami sokkal komolyabb ok áll, ezért ha a tünetek nem szűnnek, érdemes orvoshoz fordulni.
Vida doktornő szerint tehát mindenképpen érdemes orvoshoz fordulni a vizuális aurával, de az egyéb aura jelenségekkel kísért migrénnel, egyrészt, hogy megszülessen a pontos diagnózis (szükség szerint kizárhatóak legyenek olyan organikus eltérések, melyek ugyan ritkán, de állhatnak migrénes betegség hátterében).  Az orvosi vizsgálat kapcsán sor kerülhet a legideálisabb terápia beállítására is, ilyen módon megszabadulhatunk a kínzó érzéstől. A migrén kezelését pedig már csak azért is fontos szakorvosra bízni, mert sokszor az összetett terápia a célravezető, amely egyaránt tartalmazhat gyógyszeres segítséget, életmód javaslatokat és akár a háttérben álló betegség (például magas vérnyomás, epilepszia, hormonális eltérések, hangulatzavar) kezelését.

Forrás: Neurológiai Központ (www.neurologiaikozpont.hu)

• Dr. Vida Zsuzsanna

• neurológus, szomnológus