Fejfájás

Szerző: Dr. Babai László | Létrehozva: 2019.08.16 10:06 | Módosítva: 2020.02.27 11:10

Neurológiai szempontból a fejfájás egyrészt egy tünet, másrészt anatómiai elváltozás nélküli, önálló fejfájásbetegség. A tünet mögött organikus idegrendszeri betegség keresendő, míg az elváltozás nélküli fejfájásbetegség esetén a kezelés célja a fájdalom megszüntetése gyógyszerrel. A lelki feszültségek, a felgyülemlett érzelmek, a túlterheltség is fejfájáshoz vezethetnek.

A fejfájás tünetei:

A fejfájás típusai:

Primer és szekunder fejfájásról beszélhetünk, a különbségtételnek nagy hatása van a kezelésre vonatkozóan.

A Primer – vagyis elsődleges fejfájásnak nincsenek nyilvánvaló fizikai okai, önálló betegségnek tekinthetőek. A leggyakoribbak:Fejfájás típusai és kezelési lehetőségei

• migrén
  • tenziós fejfájás
  • cluster fejfájás

Migrén

A migrén leginkább a fej egyik oldalát – ritkábban mindkét oldalát – érintő heves fejfájás, rohamokban jelentkező, visszatérő, lüktető fájdalom. Látási, hallási vagy egyéb idegrendszeri tünetek előzik meg. Többnyire fiatal korban jelentkezik, 40 év fölött ritka.

Tenziós fejfájás

Kapcsolódó cikkünk

Honnan ismerhető fel az agyhártyagyulladás?

A központi idegrendszer fertőzései, így az agyhártyagyulladás és az agyvelőgyulladás sokak számára nagyon ijesztőnek tűnnek. Ugyanakkor dr. Prinz Géza, a Neurológiai Központ neurológusa, pszichiáter, infektológus szerint ezek jóval ritkábbak, mint gondolnánk, azonban fontos ismerni azokat a tüneteket, amelyekkel orvoshoz kell fordulni.

Kétoldali, nyomó vagy szorító, enyhe vagy közepes erősségű fejfájás. Néhány percig, de akár napokig is eltarthat. Gyakrabban fordul elő idősebb embereknél. Előnyösebb, ha nem gyógyszeres kezelést alkalmazunk, hanem egyéb módszereket, mint pszichoterápiás módszerek vagy viselkedésterápiák.

Cluster-fejfájás

A migrén egyik különleges formája. A fájdalmak éjszaka kezdődnek, néhány óráig tartanak, majd 1-2 órás szünet után újra kezdődnek. Gyakran kíséri könnyezés és orrfolyás. A kiváltó okok és a kezelés is hasonló a migrénhez.

A szekunder fejfájások más körülmények vagy betegségek miatt merülnek fel, mint pl. fejsérülés, agyhártyagyulladás, másnaposság. A fejfájások kivizsgálása és kezelése szaktudást és gondos odafigyelést igényel, csak ezt követően lehet egyedi kezeléseket alkalmazni.

Secunder – vagyus másodlagos fejfájásbetegségek

Ide tartoznak a különböző megbetegedéseket kísérő fejfájások, mint koponyatraumák, daganatok, infekciók.

A fejfájás kivizsgálása

A legfontosabb – így legelső lépés, kideríteni a fejfájás okát! A szakorvos egy konzultáció keretében először a pácienst jelenlegi tüneteiről kérdezi ki, illetve korábbi betegségeiről, családban előforduló megbetegedésekről – korábbi leletek meglétekor azok áttekintése után kórelőzmény felállítása történik. Ezt követően állapotfelmérő vizsgálatokat végez.Fejfájás kezelési lehetőségei a Neurológiai Központban

Egyszerű kérdések, melyek ellenőrzik a páciens állapotát:

• mentális állapot és beszédkészség
  • mozgás koordináció, járás, egyensúly
  • izomerő
  • látás
  • egyéb érzékelési funkciók
  • reflexek

Ezek segítségével megállapítható, hogy idegrendszeri eredetű-e a panasz,  de nem biztos, hogy egyértelműen meghatározza az okot. Ilyenkor további vizsgálatokra lehet szükséges a diagnózis felállításához.

Neurológiai vizsgálatok

• MR
  • CT
  • röntgen
  • elektrofiziológiai vizsgálatok (EEG, ENG, EMG)
  • laboratóriumi vizsgálatok

EEG vizsgálat

Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus

Miért hasznos az ENG/EMG vizsgálat a neurológiában?

A neurológiai vizsgálatok sorában többen találkozhattak már az ENG és az EMG megnevezésekkel, de kevesen tudják, valójában milyen vizsgálatra vonatkoznak a rövidítések, milyen esetekben érdemes ENG / EMG vizsgálatot végezni.  Dr. Torák Gyöngyi, a Neurológiai Központ neurológusa, neurofiziológus válaszolt a kérdésekre.

Izomgyengeség, érzészavar? COVID-19 utáni tünet is lehet

Az már egyre inkább közismert, hogy a koronavírus fertőzés a központi és a perifériás (környéki) idegrendszerre is hatással van. Utóbbi jellegzetes tünete az íz- és szaglásvesztés, azonban egyre többen tapasztalják az érző- és mozgató idegeket érintő panaszokat is. Dr. Mező Anita, a Neurológiai Központ neurológusa a COVID-hoz köthető neuropátia furcsa, nehezen azonosítható tüneteire hívta fel a figyelmet.

Dr. Torák Gyöngyi neurológus, neurofiziológus

Prima Medica Egészséghálózat