Remegés

Szerző: Neurológiai Központ | Létrehozva: 2019.07.31 16:10 | Módosítva: 2021.08.09 14:43

A remegés – vagy orvosi nevén tremor egy akaratlan, ritmusos mozgás, amit az izmok ismétlődő összehúzódása és elernyedése vált ki. Leginkább a végtagok, a fej, a hang remegése mutatkozik, melyet nem vagyunk képesek akaratlagosan megállítani, kontrollálni.

A remegés nem betegség, hanem tünet, különböző betegségek kísérő tüneteként jelentkezhet. Nem ritka kórállapot, minden negyedik embernél jelentkezik élete folyamán.

A leggyakoribb az úgynevezett fiziológiás remegés, mely a fájdalom kísérője lehet.

Dr. Mező Anita

Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus

Ezen kívül remegést válthat ki:

• bizonyos gyógyszerek – pl. antidepresszánsok – szedése

• túlzott alkohol vagy kávé fogyasztása

• félelem, stressz

• hideg

• az izmok túlterheltsége, fáradtság

• alkohol-, drog- vagy gyógyszermegvonás

• mérgezés

• anyagcsere betegségek

• pajzsmirigy-túlműködés (hipertireózis)

• pszichés betegségek – pl. pánikroham

• epilepszia, Parkinson-kór, stroke, szklerózis multiplex

Remegés típusai:

• Feladat specifikus remegés: ha valamilyen erősen specializált motoros igénybevétel a koordinációs képesség határát eléri.

• Esszenciális remegés: finom hullámú, gyors remegés, izoláltan lép fel, nem a betegség tüneteként. Kisagyi funkciók zavara miatt alakulhat ki. A rá való hajlam öröklött is lehet. Valamilyen tevékenység közben jelentkezik.

• Primer ortosztatikus remegés: ritkán fordul elő, az agytörzs hibás működésének következtében alakulhat ki.

• A szemhéj remegése: kellemetlen tünet, hátterében általában kimerültség, stressz vagy a szem megerőltetése áll, de előfordulhat, hogy valamilyen neurológiai betegség miatt.

A remegés kivizsgálása

Legelső lépésként azt kell felismerni, hogy önálló tünetről – azaz esszenciális tremorról van szó, vagy olyan betegségről, melynek csak egyik tünete a végtagok vagy fej remegése.

A kivizsgálás során fontos a kórelőzmény felvétele:

• pontosan milyen tüneteket észlel magán?

• mikor kezdődtek?

• milyen jelleggel és intenzitással észleli?

• bizonyos tényezők enyhítik vagy fokozzák a remegést?

A remegés kivizsgálása a kórkép felállításához több irányban folytatódhat a tünet hátterének felderítésére.

A remegés kivizsgálásának módszerei

• Elektromiográfia (EMG)

• CT

• MRI

• laboratóriumi vizsgálatok

• gyógyszerhatás esetén a készítmény elhagyása

A remegés kezelése

A tremor kezelését mindig az határozza meg, hogy valamilyen alapbetegség igazolható-e a tünetek hátterében. Amennyiben igen, úgy a kezelésnek elsődlegesen erre kell irányulnia.

Végleges eredményt elérő kezelésről nincs tudomásunk, de megfelelő terápiával, gyógyszerekkel a tünetek csökkenthetők, minimalizálhatók.

Gyógyszeres kezelés szükségességét mindig orvosnak kell előírnia!

Neuropszichológus - a diagnózisban és a terápiában is fontos a részvétele

A neurológiáról sokan hallottak már, a pszichológia jelentését sem szükséges elmagyarázni. De vajon mit csinál egy neuropszichológus? Rieger Alíz , a Neurológiai Központ neuropszichológusa arról beszélt, kinek és miben tud segíteni.
Biztos, hogy a hőségtől fáj a feje?

A nyári forró napokon sokan szenvedhetnek fejfájástól, azonban érdemes feltenni a kérdést, hogy valóban csupán a kánikula okozza-e a panaszt? Dr. Jakab Gábor PhD , a Neurológiai Központ neurológusa a fejfájást okozó egyéb okokról és komolyabb betegségekről beszélt.
Miért fontos a Covid utáni neurológiai panaszok kivizsgálása?

A poszt- és long-Covid panaszok rendkívül sok embert érintenek, akik enyhébb-súlyosabb lefolyással átestek a koronavírus fertőzésen. Ezen panaszok annyira szerteágazóak lehetnek, hogy kezelésük sokszor számos szakterület együttműködését igényli. A neurológiai jellegű tünetekről dr. Prinz ...

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!