Remegés

Szerző: Neurológiai Központ | Létrehozva: 2019.07.31 16:10 | Módosítva: 2019.09.02 12:37

A remegés – vagy orvosi nevén tremor egy akaratlan, ritmusos mozgás, amit az izmok ismétlődő összehúzódása és elernyedése vált ki. Leginkább a végtagok, a fej, a hang remegése mutatkozik, melyet nem vagyunk képesek akaratlagosan megállítani, kontrollálni.

A remegés nem betegség, hanem tünet, különböző betegségek kísérő tüneteként jelentkezhet. Nem ritka kórállapot, minden negyedik embernél jelentkezik élete folyamán.

Ezen kívül remegést válthat ki: A leggyakoribb az úgynevezett fiziológiás remegés, mely a fájdalom kísérője lehet.

• bizonyos gyógyszerek – pl. antidepresszánsok – szedése

• túlzott alkohol vagy kávé fogyasztása

• félelem, stressz

• hideg

• az izmok túlterheltsége, fáradtság

• alkohol-, drog- vagy gyógyszermegvonás

• mérgezés

• anyagcsere betegségek

• pajzsmirigy-túlműködés (hipertireózis)

• pszichés betegségek – pl. pánikroham

• epilepszia, Parkinson-kór, stroke, szklerózis multiplex

Remegés típusai:

• Feladat specifikus remegés: ha valamilyen erősen specializált motoros igénybevétel a koordinációs képesség határát eléri.

• Esszenciális remegés: finom hullámú, gyors remegés, izoláltan lép fel, nem a betegség tüneteként. Kisagyi funkciók zavara miatt alakulhat ki. A rá való hajlam öröklött is lehet. Valamilyen tevékenység közben jelentkezik.

• Primer ortosztatikus remegés: ritkán fordul elő, az agytörzs hibás működésének következtében alakulhat ki.

• A szemhéj remegése: kellemetlen tünet, hátterében általában kimerültség, stressz vagy a szem megerőltetése áll, de előfordulhat, hogy valamilyen neurológiai betegség miatt.

A remegés kivizsgálása

Legelső lépésként azt kell felismerni, hogy önálló tünetről – azaz esszenciális tremorról van szó, vagy olyan betegségről, melynek csak egyik tünete a végtagok vagy fej remegése.

A kivizsgálás során fontos a kórelőzmény felvétele:

• pontosan milyen tüneteket észlel magán?

• mikor kezdődtek?

• milyen jelleggel és intenzitással észleli?

• bizonyos tényezők enyhítik vagy fokozzák a remegést?

A remegés kivizsgálása a kórkép felállításához több irányban folytatódhat a tünet hátterének felderítésére.

A remegés kivizsgálásának módszerei

• Elektromiográfia (EMG)

• CT

• MRI

• laboratóriumi vizsgálatok

• gyógyszerhatás esetén a készítmény elhagyása

A remegés kezelése

A tremor kezelését mindig az határozza meg, hogy valamilyen alapbetegség igazolható-e a tünetek hátterében. Amennyiben igen, úgy a kezelésnek elsődlegesen erre kell irányulnia.

Végleges eredményt elérő kezelésről nincs tudomásunk, de megfelelő terápiával, gyógyszerekkel a tünetek csökkenthetők, minimalizálhatók.

Gyógyszeres kezelés szükségességét mindig orvosnak kell előírnia!

Dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus
Dr. Jakab Gábor PhD Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Jakab Gábor PhD

Dr. Prinz Géza

neurológus, pszichiáter, infektológus

„AZ EGÉSZSÉG MEGŐRZÉSÉNEK SZÁMOS FORMÁJA LÉTEZIK”

A Neurológiai Központ a Prima Medica Egészség Csoport tagjaként a napokban adta át a "Brown Friday" programban összegyűlt összeget. A Ferences Rendtartomány központi alapítványa Karácsony előtt ismét meghirdette a "Brown Friday" programot és adománygyűjtést.  A „brown” szó, vagyis a „barna” a ferencesek habitusára és csuhájuk a színére utal, ez által pedig a rend által képviselt értékekre: az alázatra, az egyszerűségre és a szegénységre.

Koronavírus tájékoztatás

A Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott betegtájékoztatás hasznos információkkal szolgál a Korona vírus elterjedéséről és megelőzéséről.

Prima Medica Egészségcsoport